Emotioneel gezien lijkt hij veel overeenkomsten met de legende te bezitten. Zowel Adam als Leonard vullen hun nummers met overpeinzingen over de liefde en beide zijn geneigd zichzelf te voorzien van boeiende metaforen. Zinnen als “ If they take every stone from the Chinese Wall” verwijzen ook bij Adam al snel naar de schoonheid van het vrouwelijke geslacht.
Maar de grootste gelijkenis bevindt zich in de zorgvuldig aangebrachte koortjes. Zo bereikt de singer-songwriter een absoluut hoogtepunt tijdens het fantastische ‘What Other Guy’. De zanger bouwt het nummer, zichzelf langzaam begeleidend met gitaar, op totdat hij in het refrein vergezeld wordt door een zuiver koortje. De twee vrouwen zingen op pakkende wijze tegen hem in.
Desondanks laat Adam Cohen ook genoeg een meer eigen stijl horen. Nummers als ‘Lie Alone’, ‘Beautiful’ en ‘Stranger’ zijn stuk voor sterke liedjes waar een gemiddelde singer-songwriter van zou watertanden. Allen worden gekenmerkt door Adam die rustig met de akoestische gitaar meezingt. Door zijn plaat tot tien nummers te beperken weet hij daarnaast te voorkomen dat dit concept saai wordt.
Het mag echter geen verrassing heten dat de kwaliteit van de teksten nergens in de buurt komt van zijn vaders scherpte. Daarnaast had een introductie van enkele meer uiteenlopende instrumenten de plaat waarschijnlijk net wat sterker gemaakt, want qua vocale sterkte is Adam krachtiger dan zijn vader. Het is in ieder geval duidelijk dat, mocht er iets gebeuren met de oude Cohen, er een zeer degelijke opvolger klaar staat om het oeuvre in leven te houden.
Steve Hackett - Beyond The Shrouded HorizonBij de wat oudere muziekliefhebber heeft de naam Steve Hackett geen enkele...
Ryan Adams - Ashes & Fire In de afgelopen jaren wist Ryan Adams van zijn drank- en drugsverslaving af...