Laat ik met de conclusie beginnen, dit is een zeer geslaagd album! Nu ik dit verklapt heb zal ik uitleggen waarom. Het begint al bijzonder goed met ‘The Dive’ dat een rijke maar catchy mengeling van Afrobeat elementen bevat. Je hoort verschillende ritmes, melodieën en instrumenten waarbij vooral een typisch Afrikaans ‘kietelgitaartje’ en een diepe bas belangrijk zijn. De gitaarriedel op 'Wild Window' is zo mogelijk nog moeilijker te weerstaan. In alle Fool’s Gold songs worden elementen uit verschillende stromingen vermengd tot een fris eigentijds soepje. Daarin is het Afrikaanse element altijd aanwezig, maar niet altijd even prominent. De variatie in stijlen maakt het album als geheel boeiend. Zo overheerst op 'Street Clothes' en ‘Narrow Sun’ bijvoorbeeld een funky pop/indie sound. Op ‘Balmy’ en ‘Tel Aviv’ hoor je Luke Top Hebreeuws zingen, wat deze songs weer een heel andere sfeer geeft. Hoewel hij zijn moedertaal niet meer dagelijks spreekt was die taal op het vorige album nog overheersend. Maar op Leave No Trace wilde hij zich persoonlijker en met meer nuance kunnen uiten. In grote lijnen klinkt dit album licht en toegankelijk, soms zelfs ronduit frivool zoals bij het aanstekelijk swingende 'Bark And Bite'. Het feest wordt waardig afgesloten met 'Lantern', een zwijmellied met een zwoele saxofoon.
Wie het niet weet zou nooit kunnen raden dat Fool’s Gold niet uit Afrika, maar uit een Amerikaanse metropool komt. Dit is wereldmuziek in de zuivere zin van het woord, verschoond van de zeikerige zweem van djembes, kraaltjes en wierook en verrijkt met invloeden van Amerika tot Afrika en via Israël weer terug.
Spank Rock - Everything Is Boring & Everyone is a F--- Liar Spank Rock is wellicht geen naam die een belletje zal doen rinkelen....
Gotan Project - La Revancha en Cumbia / Best Of Gotan Project , de altijd strak in het pak gestoken Parijzenaren die een...