Waar The Ninth Inning een viertal oudere songs bevatte, is deze nieuwe EP een verzameling nieuw materiaal. MU.ZZ.LE bevat tien nummers, die samen net geen 25 minuten duren. Slechts twee songs op MU.ZZ.LE klokken boven de drie minuten en mede hierdoor heeft het geheel iets schetsmatigs. Het zijn echter wel voornamelijk erg goede schetsen.
Sumach Ecks, zoals Gonjasufi bij de belastingdienst bekend staat, trekt op MU.ZZ.LE de lijn van A Sufi And A Killer door, maar er is wel een belangrijk verschil. Waar het debuutalbum werd geproduceerd door The Gaslamp Killer en Flying Lotus deed Gonjasufi de productie dit keer zelf. Op vier tracks wordt hij bijgestaan door beatmaker Psychopop.
Zoals gezegd ligt MU.ZZ.LE in het verlengde van het debuut. We horen veel vervormde zang, rare beats en dubecho’s. De muziek doet soms denken aan Captain Beefheart en dan weer aan Lee Perry, maar met deze vergelijkingen doen we Gonjasufi echter tekort. Zijn muziek is eigenlijk volstrekt uniek.
MU.ZZ.LE opent met twee korte, nogal vage tracks, waarvan ‘Feedin’ Birds’ de beste is. Gonjasufi krijgt hierop vocale ondersteuning van zijn vrouw, April. Na ‘Feedin’ Birds’ volgt met ‘Nickels And Dimes’ het beste nummer van de EP. Deze track wordt gedragen door een triphop-achtige beat en is behoorlijk toegankelijk. ‘Rubberband’ ligt letterlijk in het verlengde van ‘Nickels And Dimes’, maar de beat is hier wel wat trager.
‘Venom’ is traag en soundscape-achtig. In het eveneens trage ‘Timeout’ zit echter weer een verknipte beat. ‘The Blame’, naast ‘Nickels And Dimes’ het enige nummer dat langer duurt dan drie minuten, is opnieuw vrij toegankelijk. Deze track is helaas wel één van de minst spannende op MU.ZZ.LE.
Gonjasufi weet met MU.ZZ.LE opnieuw te overtuigen. De EP haalt het niet bij het geweldige debuutalbum, maar is wel heel sterk. Hopelijk volgt er snel een volwaardig tweede album en daarna wellicht een keer een behoorlijke liveshow.
Opera Diabolicus - 1614Twee uit Zweden afkomstige heren die zich David Grimoire en Adrian de Crow...
Rebels on the Lose - Rebel Yell De jaren tachtig liggen al even achter ons, maar dat is dan toch buiten de...