RECENSIE: Samuel Yirga - Guzo

Cover Samuel Yirga - Guzo
recensie cijfer 2012-09-11 Al op jonge leeftijd was Samuel Yirga ervan overtuigd dat hij de beste pianist van Ethiopië zou gaan worden. Tegen de wil van zijn ouders in solliciteerde hij bij de Addis Ababa’s Yared School Of Music. Zonder ooit een instrument aangeraakt te hebben werd Yirga toegelaten, dit gebaseerd op een ritme dat hij met behulp van een klein muntje wist te creëren. Als pianist in het Dub Colossus gezelschap maakte Europa enkele jaren later voor het eerst kennis met de muzikant. Guzo is zijn debuutalbum.

Op de plaat heeft hij verscheidene aspecten uit de wereldmuziek meegenomen in zijn persoonlijke stijl. Net zoals bij Dub Colossus, levert dat een aangenaam resultaat op. Waar bij Dub Colossus de rode draad de reggae vormt is het op Guzo de Ethiopische jazz. Dit wordt gecombineerd met Afrobeat, oriëntaalse muziek en Amerikaanse jazz.

Het gros van de plaat bevat instrumentale pianonummers. Terwijl Yirga zichzelf soms verliest in te lang voortdurende pianoriedeltjes weet hij overal, vroeger of later, de draad gelukkig weer op te pakken. In het algemeen gebeurt dit door de blazers erbij te betrekken en de luisteraar een Afrobeat ritme in the slepen.

Hoogtepunten verzorgt de pianist echter in de nummers waarop er gastzangers uitgenodigd zijn. Tijdens ‘I Am The Black Gold Of The Sun’ zingt eerst The Creole Choir Of Cuba over het jazzritme. Het nummer krijgt hiermee een meer Amerikaans gevoel. Het is echter vooral de verderop opduikende bijdrage van Nicolette die het nummer naar een hoger niveau tilt. De zangeres klinkt als Macy Gray en weet het, tot dan toe, achtergrondwaardige ritme een emotioneel gevoel mee te geven. Tegen het einde gebeurt hetzelfde in ‘The Blues Of Wollo’. Het nummer heeft een Arabisch klinkende gastzangeres. Wanneer de Ethiopische pianoritmes worden aangevuld met een luit en de Arabische vocalen staat het nummer in één keer een stuk sterker. Helaas blijft bij het beluisteren van Guzo, ondanks zijn sterke momenten, toch het gevoel hangen dat het vooral de instrumentale piano melodietjes zijn die overheersen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Samuel Yirga Label:Rough Trade Distribution
Cover Carlo de Wijs & The Voices of Soul - Introducing New Hammond Sound

Carlo de Wijs & The Voices of Soul - Introducing New Hammond Sound Carlo De Wijs is een Hammond orgel speler die in Nederland zijn sporen al...

Cover About Today - Perspective

About Today - Perspective Zo’n anderhalf jaar geleden schreef ik al een recensie over deze band. Toen...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT