Voor die ode heeft ze op het album voornamelijk gekozen voor instrumentale klassiekers als ‘The Planet Krypton’ en ‘Superman Theme’ uit Superman, ‘God`s A Lonely Man’ uit Taxi Driver en de theme uit A Fist Full Of Dollars. Al meteen bij de opener, de titelsong uit Rebel Without A Cause, hoor je dat er zeer veel aandacht is besteed aan de details. Net als bij ‘God`s A Lonely Man’ hoor je dat alle muziek, welk instrument dan ook, vocaal wordt opgevangen. Het is een knap stukje muziek dat vakmanschap vereist.
Soms waagt Petra zich ook aan ‘gewone’ liedjes uit films. Soms met ‘echte’ instrumenten, zoals bij het adembenemende ’It Might Be You’ uit Tootsie, dat meteen het hoogtepunt van het album is, maar ook met het schitterende ‘Hand Covers Bruise’ (van de hand van Trent Reznor) uit The Social Network weet ze te raken. Meestal vervangt ze echter het gehele instrumentarium door zang en neemt ze ook de lead vocals voor haar rekening, zoals bij ‘Goldfinger Main Title’.
Net als de fraaie afsluiter, Bowie`s ‘This Is Not America’ uit The Falcon And The Snowman is Haden dan op haar sterkst. Bij de echte ‘liedjes’. Want hoewel het allemaal knap in elkaar steekt, is zestien songs lang a capella een hele zit. De aandacht wil nog wel eens verslappen en soms kunnen de hoge stemmetjes redelijk op de zenuwen werken. Petra Goes To The Movies is een ambitieus album dat knap in elkaar steekt, maar waarop slechts een handvol songs je echt weet te grijpen.
Darren Hayman & The Long Parliament - The Violence Darren Hayman trapte met Pram Town in 2009 af met het eerste deel van...
White Tipped Tails - Hibernation In navolging van Beirut besloot het indiefolk trio White Tipped Tails uit...