RECENSIE: Young@Heart Chorus - Now

Cover Young@Heart Chorus - Now
recensie cijfer 2013-02-11 Op een dag ben je dik in de zeventig en valt de aftakeling steeds meer op. Het is waarschijnlijk niet iets waar je naar uit kijkt. Zo`n respectabele leeftijd betekent echter niet dat je in een verzorgingstehuis achter de geraniums moet gaan zitten wachten op het onvermijdelijke.

De leden van het Amerikaanse Young@Heart Chorus die minstens 73(!) lentes tellen, zitten in ieder geval niet achter de geraniums. En als je nu denkt; ”pfff, oubollig zo`n oude van dagen koor”, dan moet je de documentaire Young@Heart eens bekijken. Oubollig is dit hoogbejaarde koor, onder de bezielende leiding van oprichter Bob Cilman, namelijk allerminst. Met een repertoire van Jimi Hendrix tot Nirvana en van The Clash tot de Rolling Stones kunnen we rustig concluderen dat deze krasse dames en heren niet echt van de tuttige muziek zijn. De vraag is of het koor je op Now net zo raakt als met Coldplay`s ‘Fix You’ uit de documentaire. Waar wijlen Fred Knittle met zijn lage, ietwat krakende, maar opvallend warme stemgeluid een misschien wel mooiere, maar zeker betekenisvollere versie neerzet dan het origineel.

Bij vlagen krijgt Now het voor elkaar om te ontroeren. Neem bijvoorbeeld ‘The Beast In Me’ van Nick Lowe(misschien bekender in de uitvoering van Mark Lanegan of Johnny Cash). De stem van solist Byron Ricketts Jr. (1934!) klinkt wat doorleefd, maar daardoor weet hij je te grijpen vanaf het eerste moment. En dat geldt ook voor ‘Angel From Montgomery’ en ‘These Days’. Maar het koor kan meer dan ontroeren. Met ‘A Message To You, Rudy’ van The Specials, het veelzeggende ‘I Don`t Wanna Grow Up’ van Tom Waits, maar zeker ook met de sterke uitvoering van bluesballad ‘I Put A Spell On You’ van Screamin`Jay Hawkins toont Young@Heart Chorus haar kracht en veelzijdigheid.

Waar het merendeel van Now bestaat uit klassiekers met typisch Amerikaanse roots kan het koor ook overweg met muziek uit een recentere periode. Daar zit hem dan ook de grootste verrassing. De uitvoering van ‘Modern Man’(2010) van Arcade Fire is een hoogtepunt. Zowel de (bijzonder veelzijdige) band als het koor en solist Steve Martin (1928!) weten de track een rootsy feel mee te geven die erg goed past. ‘All We Have Is Now’(2002) van The Flaming Lips valt ook in die categorie. Doordat de psychedelische sound van The Flaming Lips is weggelaten krijgt het een mooie pure klank mee. Tevens krijgt een passage als ”We`re not gonna make it” uit de mond van de inmiddels overleden Louise Canady een extra lading. Net als dat het door het voltallige koor gezongen ”You and me were never meant to be part of the future” een diepere betekenis krijgt.

Now verbaast, ontroert en is bovenal een veelzijdige plaat, en dat terwijl het hier en daar niet altijd even perfect is. Dat hoeft ook niet als een album zo eerlijk en puur is. Op 20 en 21 mei gaat de Europese tournee van Young@Heart Chorus in premiere in de Rotterdamse Schouwburg en het doet hierna het Amsterdamse Carré nog aan. Dat is de uitgelezen mogelijkheid om te ervaren dat oud zijn helemaal niet suf, saai en stoffig hoeft te zijn.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Young@Heart Chorus Label:Eigen Beheer
Cover Sarah Ferri - Ferritales

Sarah Ferri - FerritalesDe hoeveelheid muzikaal talent die de Belgen voortbrengen staat zoals bekend...

Cover Norska - Norska

Norska - Norska “Aan de kant! Nee, laat me erdoor. En snel! Vlug, schiet op, nee ik moet er...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT