Stilistisch gezien gaat de band terug naar begin jaren '90, de gouden tijd van de indierock. Denk aan Sonic Youth, Dinosaur Jr, en door de vocalen van zangeres Katie Trenk ook zeker aan Magnapop en ons eigen Bettie Serveert.
Dus storten de Oostenrijkers zich vol enthousiasme op popsongs gedrenkt in een lekker laagje fuzz en distortion. Opener 'Beauty Is A Beast' doet z'n naam wat dat betreft eer aan; het begint lieflijk om aan het einde regelrecht te ontsporen. Op 'Shark vs. Apple' brengen Trenk en gitarist/zanger Wolfgang Mostl een regelrechte ode aan het illustere Sonic Youth-duo Thurston Moore en Kim Gordon met hun vraag en antwoord spelletje.
'Twists And Turns' is een heerlijk nummer dat zowaar doet denken aan de bands die het 4AD label destijds uitbracht; dromerig en onheilspellend. 'Deicer' had zomaar een nummer van Bettie Serveert kunnen zijn, ware het niet dat Trenk niet zo toonvast klinkt als Carol van Dyk.
'We Seek' doet ons zwijmelend terugverlangen naar de tijd dat de dames van Magnapop de podia onveilig maakten en 'I Call Myself A Rocket' ontspoort compleet met een over haar toeren zingende Trenk. 'Science Of Shapes' is heerlijk met een surftwang als begin en ontaardend in een vette indierocker. De band verrast nog een keer met het vertederende 'Just Kids' waarin Trenke slechts begeleid wordt door een akoestische gitaar.
Trouble, Honey is zeker geen aardverschuivend meesterwerk, maar de Oostenrijkers sorteren een effect op de luisteraar dat het midden houdt tussen aanstekelijk enthousiasme en een heimweegevoel wat opgewekt wordt en dat werkt in dit geval geheid. Liefhebbers van bovengenoemde bands kunnen Sex Jams eens beluisteren.
Various - Suburban Sleazy Listening: At The Juke JointHet leuke van verzamelaars is dat je vaak artiesten tegenkomt die je normaal...
Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing (And Other Stories) Steven Wilson is een bezig baasje. De hoeveelheid muzikale collaboraties en...