Wie echter ongecompliceerde, toegankelijke en makkelijke feestmuziek verwacht komt bedrogen uit. Tropical Popsicle maakt, op het oog eenvoudige, psychedelische pop noir met een sterk indie-geluid. Een wat alternatievere en donkere versie van Broken Bells zeg maar, en met wat jaren 60 invloeden zoals The Beach Boys. Alle nummers op debuutalbum Dawn Of Delight klinken wat ingetogen, ontsporen nergens en kabbelen dan ook op het eerste gezicht rustig voort zonder het spektakel op te zoeken.
En daar zitten zowel de kracht als de zwakte van de band. Door het redelijk ontoegankelijke geluid en de wat dromerige sfeer creëert de band een wereld waarin het continu ontdekken is. Zo heeft ‘Always Awake In Shadows’ een slepende bas, waar een orgel overheen gemixt is dat dan weer naar voren komt en dan weer lijkt te verdwijnen. ‘Ghost Beacons’ heeft een lekkere swing in zich en plakt de solo’s op een snelle, maar toegankelijke manier aan elkaar. En op het folk-achtige ‘The Omni Present Heart Shield’ zitten de twee gitaarpartijen heerlijk door elkaar verstrengeld en lijken de vocalen van Hines zowaar op die van Daman Albarn bij The Good The Bad And The Queen. Het zijn echter allemaal interessante dingetjes waar je actief naar op zoek moet. De muziek an sich triggert niet genoeg om eens lekker in de arrangementen te duiken en de gelaagdheid van de songs helemaal te ontrafelen. Daarvoor mist het simpelweg elke vorm van spanning.
Tropical Popsicle kiest met Dawn Of Delight voor de moeilijke weg en dat is sowieso bewonderenswaardig. Of dat echter de juiste keuze naar succes is zal moeten blijken, want het slaagt er muzikaal nauwelijks in om de aandacht naar zich toe te trekken. En vooral, deze vast te houden.
Secret Rendezvous - Paint The Town Red - Remix Edition EPIn 2011 bracht Secret Rendezvous het album Paint The Town Red uit. Twee...
The Delta Saints - Death Letter Jubilee Het viertal muzikanten dat The Delta Saints vormt, heeft een klassieke...