Die experimenteerdrang komt op dit vierde album echter veel minder tot uiting, waardoor X’ed Outeen opmerkelijk toegankelijke plaat geworden is. Om pijnlijke misverstanden alvast te voorkomen, toegankelijk betekent in dit geval alleen datX’ed Outwellicht wat minder smaakspecifiek zal zijn en, in tegenstelling tot debuutalbum Tera Melos, geen 28-minuten durend noiserock-epos (‘Melody 8’) herbergt. Dat even voor de duidelijkheid. Het album begint voortvarend met het sterke ‘Weird Circles’ en ook het heerlijk dynamische ‘Sunburn’ en het indiepop-achtige ‘Until Lufthansa’ mogen zich in de categorie goed schalen. Na die energieke uitspattingen wordt echter ook zorg gedragen voor de mentale gesteldheid van de luisteraar, met serene rustpuntjes als ‘No Phase’ and ‘Snake Lake’.
Afgezien van de afschuwelijke albumcover is er weinig mis met X’ed Out. Het dynamische geluid van de band komt tot uiting in de arrangementen die variëren van enigszins gewoon tot uiterst vernuftig, onconventioneel, uitgebalanceerd en bijzonder hectisch. Alhoewel er geen slecht nummer te vinden is opX’ed Out, is het spijtig dat het ontbreekt aan een echte uitschieter van formaat. Je hoeft echter geen getraind oor te hebben om te horen dat Tera Melos een sterke band is enX’ed Outeen verrassend toegankelijke en gedegen plaat.
Wednesday 13 - The Dixie Dead2013 moet het jaar van Wednesday 13 worden. Heel toepasselijk vanwege de...
Marble Sounds - Dear Me, Look Up Dat het een domper is als de hoofdact van een festival niet doorgaat, mag...