Diep in de Ardennen schreef en speelde Clement in samenwerking met producer Peter Obbels een twaalftal songs die door het gebruik van slechts twee oude microfoons een authentieke vintage sound hebben. Vervolgens werden de arrangementen ingespeeld door Karel De Backer (Novastar) op drums, Wouter van Belle (Dead Man Ray) op toetsen en op trompet Jon Birdsong (Beck). Daarnaast zorgt Lara Chedrauoui (Intergalactic Lovers) voor de op zijn tijd broodnodige vertedering.
Met in het achterhoofd namen als Mark Lanegan, Dan Auerbach, maar stiekem ook Bob Dylan, ontdekt Ian Clement op singer/songwriter-achtige wijze zijn muzikale wereld. Het levert een zeer gevarieerde plaat op die wat tijd nodig heeft om onder je huid te kruipen. Maar als je de plaat die tijd gunt, dan valt het op dat je op elke track steeds weer iets nieuws ontdekt. Sterke songs als het onheilspellende ‘The Hammer And The Nail’ of het fraaie ‘Kissing The Claw’ zijn rijk gearrangeerd. Wanneer een track als ‘Little Knife’ of ‘The Great Escape’ iets kleiner wordt gehouden klinkt er nog steeds een broeierige spanning.
Single ‘Interview’ herbergt een stuk minder spanning, maar met het aanstekelijk deinende ritme van het refrein waan je je op het schip van Columbus dat onderweg is om Amerika te (her)ontdekken. Het geeft het verder vrij zware album wat ademruimte, dat geldt overigens ook voor het iets dromerige, subtiele ‘The Last Haul’.
Het mag duidelijk zijn dat Ian Clement zich op Drawing Daggers van een andere kant laat zien, dan we doorgaans van hem gewend zijn. Een kant waarbij sfeer een hoofdrol speelt. De gekozen sfeer weet hij samen met zijn gasten uitstekend neer te zetten. Drawing Daggers is een groeialbum waar je even voor moet gaan zitten, maar dat is deze ontdekkingsreis meer dan waard.
Paramore - Paramore Paramore heeft ruim de tijd genomen voor de opvolger van het met goud...
Stiv Cantarelli and The Silent Strangers - Black Music/White Music Stiv Cantarelli and The Silent Strangers komen uit Italië. Geen zoete...