RECENSIE: Tony Touch - The Piece Maker 3: Return Of The 50 MC`s

Tony Touch
recensie cijfer 2013-09-10 In de beginjaren van de hiphop waren mixtapes nog fysieke cassettebandjes met daarop nummers die door een DJ zorgvuldig uitgekozen waren. Deze DJ kon zo zijn exquise muzieksmaak tentoonspreiden en gebruikte het vehikel mixtape vooral om te laten zien hoe goed hij met de platenspelers overweg kon. Door de beats vloeiend in elkaar over te laten lopen en het geheel te voorzien van scratches en allerlei andere muzikale hoogtepuntjes, zorgde de DJ voor zijn naamsbekendheid. Tegenwoordig zijn de mixtapes van weleer verdreven door een nieuwe stijl mixtapes. Deze nieuwe mixtapes zijn verzamelingen van nummers die uitgebracht worden omdat de gebruikte samples niet vrijgegeven worden of om wat aandacht te vestigen op een aankomend album.

Tony Touch is een van de DJ’s uit lang vervlogen tijden, die de ouderwetse kunst van het samenstellen van een goede mixtape beheerst. Hij liet dit in het verleden zien op mixtapes als 50 MC’s en The Piecemaker. Zijn laatste officiële hiphop album/mixtape The Piecemaker 2 was geen oorverdovend succes en daarna heeft hij nog twee Reggaeton mixtapes uitgebracht onder de noemer Reggaetony. Het lijkt dus alweer enige tijd geleden dat hij een goede hiphop mixtape uitbracht, maar als je op zijn site kijkt, zie je een complete overdaad aan verkrijgbare officieuze releases. Met The Piecemaker 3: Return Of The 50 MC’s probeert hij het weer eens met een officieel album.

Tony Touch heeft voor deze mixtape een hele batterij aan bevriende rappers opgetrommeld en samen met onder andere de Beatnuts, RZA, Premier en Tony zelf als producers maken ze er een mooi feestje van. Niet alleen Tony is een naam die liefhebbers van oudere hiphop in de oren zal klinken, ook het gros van zijn gasten heeft zijn sporen verdient in de golden era of hiphop, eind jaren ’80 – begin jaren ‘90. Voor de nieuwe generatie hiphop luisteraars zal het allemaal wat rauw aandoen, er zijn geen kekke refreintjes of catchy hooks. Het is gewoon pure hiphop wat je voorgeschoteld wordt. En ja, sommigen halen niet het niveau wat je van je destijds favoriete rapper verwachtte, maar voor mannen die niets meer hoeven te bewijzen komen Busta Rhymes, Xzibit, Black Thought en Eminem toch weer bijzonder hard uit de hoek. Zoals het in de old-school hiphop hoort krijgen ook Queens en Brooklyn beide nog een ode en zo laat ook de huidige generatie New Yorkse rappers in de vorm van Papoose (Brooklyn) en Action Bronson (Queens) horen dat ze prima uit de voeten kunnen naast de oudere garde.

Tony Touch heeft precies afgeleverd wat men tien tot vijftien jaar geleden wenste te horen. Een DJ die op zeer hoogwaardige wijze de muziek van zijn selectie van de beste hiphop producers en rappers van de wereld aan elkaar mixt. Voor de luisteraars uit die tijd is dit album een goudmijntje, voor de huidige youtube-generatie zal het helaas een zapmoment vormen.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Tony Touch Label:Bertus
Cover Mannheim - Super-Empowered

Mannheim - Super-EmpoweredOoit vormden ze Do Not Run, We Are Your Friends en speelden ze in het...

Cover Letlive. - The Blackest Beautiful

Letlive. - The Blackest Beautiful Post-hardcore bands uit Los Angeles, California. De broedplaats van...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT