Dit resulteert in veelvuldig gebruik van de cello, banjo en viool. McCalla weet daarbij het Carolina Chocolate Drops-gevoel perfect te behouden. ‘Changing Tide’ heeft een heerlijk subtiel jazzritme. Naast de banjo bouwt het nummer sfeer op door een steelgitaar. Het is hier duidelijk hoorbaar wat voor grote invloed de Haïtiaanse muziek heeft gehad op het geluid van de Mississipi blues.
Wanneer de nummers in het Haïtiaans gezongen zijn klinken ze nog mysterieuzer. ‘Mesi Bondye’ is iets meer opzwepend. Het nummer, met relatief snelle banjo, past daardoor meer binnen het algemene beeld van Haïtiaanse muziek. Doordat wederom de steelgitaar er zachtjes doorheen jankt, sluit het nummer echter prima aan bij de jazzsfeer van de rest van de plaat. Net zo aangenaam is het Cajun-gevoel dat door de viool aan ‘Love Again Blues’ wordt meegegeven. Hier zorgt het slepende gezang van Leyla er echter voor dat het lied perfect binnen de sfeer van de plaat past.
Met Vari-Colored Songs levert Leyla McCalla een prachtige plaat af. Het project combineert het jaren ’30 jazzgevoel met een Caribisch tintje. Dankzij de subtiele begeleiding schuiven de steengoede gedichten van Langston Hughes naar voren. Met het bijgevoegde boekje opent zich daarmee een geheel nieuw oeuvre in Afro-Amerikaanse dichtkunst. Leyla McCalla mag trots zijn op deze plaat en laat horen dat de herbeleving van retromuziek voorlopig nog niet tot een einde gekomen is.
James Blunt - Moon LandingVerfoeid en omarmd, dat werd James Blunt pakweg negen jaar geleden bij het...
Eric Bibb - Jericho Road Eric Bibb wijdde zichzelf zeven jaar aan het opnemen van Jericho Road ....