RECENSIE: Jan van der Smit - In De Weide

Jan Smit
recensie cijfer 2014-02-14 Jan Van Der Smit werd geboren als Jan Smit. Aangezien we er daar al een van hebben, voegde hij wat tussenvoegsels toe. Zanger, gitarist bij bands als The Landlords en bij Wally Tax, liedjesschrijver,acteur voor Toneelgroep Amsterdam, figurant op de hoes van Fatal Flowers- album Johnny D Is Back, maar ook historicus en regisseur. Een echte alleskunner. Nadat Van der Smit eind jaren negentig het soloalbum Zwavel uitbracht stortte hij zich op instrumentale muziek. Na aansporingen van Jeroen Tenty van Beans & Fatback en Eric Lensink van o.a. Tim Knol pakte hij echter enkele jaren geleden de draad als zanger en liedjesschrijver weer op. Het resultaat is te horen op In De Weide. Het mag geen wonder heten dat Tenty en Lensink nauw betrokken zijn bij het album. Naast het meespelen op het merendeel van het album zijn ze samen met Van der Smit verantwoordelijk voor de nette productie.

In De Weide bevat liedjes die zich vooral in de hoek van de kleinkunst ophouden. Dat de donkere stem van Van der Smit iets weg heeft van die van Paul de Munnik, versterkt dit beeld. Het gevaar van een stem als deze is dat het als monotoon en saai kan worden beschouwd wanneer er te weinig variatie in een liedje of melodielijn zit. Zoals bij opener ‘Vis In `t Water’. Als een slak kruipt het verhaal over talent, heldendom en hoogmoed naar zijn clou. Dat het verhaal tekstueel prima in elkaar zit en de clou zeer sterk is, houdt het liedje op de been. Opvolger ‘Specialist’, wat doet denken aan Boudewijn de Groot, kent geen moeite om op de been te blijven. Het is fris, ligt lekker in het gehoor en heeft zit tekstueel wederom goed in elkaar.

Jan van der Smit kan overduidelijk goed overweg met het woord. Met een typisch Hollandse ironische blik onderneemt hij een zoektocht naar betekenis. Maar waar hij op In De Weide vooral mee scoort is de manier waarop hij de ziel van een liedje weet over te dragen. Zo voelt de gelatenheid die van ‘Niet Voor Elkaar’ afdruipt zo echt dat je die zelfde gelatenheid over je heen krijgt. En ook het opvolgende ‘Vlaamse Gaai’ trekt de luisteraar moeiteloos naar de dreiging en het verstikkende van de verhoudingen tussen de Vlaamse Gaai en de jonge Merel uit het verhaal. Ook uit het sterke ‘De Tuin Van Cusch’ blijkt dat Van der Smit zeer bekwaam is in het inkleuren van verhalen.
Het is dan ook jammer dat het verschil met mindere liedjes als ‘Gm7 Blues’ en ‘Zwemmen In Het Water’, die nauwelijks kunnen beklijven, nogal groot is.

Jan van der Smit laat op In De Weide bij vlagen horen dat hij een sterke Nederlandstalige tekstschrijver is, maar zoals hij in ‘Trek ’t Eruit’ zelf al zingt: ” Er zit toch heus nog meer in, dus trek `t eruit!”.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Jan van der Smit Label:Marista
gun

Eat the Gun - Stripped To The BoneDe heren van Eat the Gun hebben zich de afgelopen tien jaar in relatieve...

Cover SimpleSongs - The Best Of Our Years

SimpleSongs - The Best Of Our Years SimpleSongs is een eenmansband gevormd door de Antwerpse singer-songwriter...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT