Mini-album, want Love’s Crushing Diamond, Lee’s eerste officieel uitgebrachte LP, bevat jammer genoeg slechts zeven nummers. Desondanks doet hij het allemaal rustig aan. Opener ‘Strong River’ dient met de zeer late inzet van zang als een soort intro, waarmee de zweverige toon van het album direct is gezet. Het daaropvolgende ‘Golden Wake’ krijgt door middel van de piano en een krachtig motief juist weer een vrij poppy karakter. Dat Lee ook nog eens prachtig kan zingen bewijst hij voor het eerst op ‘Advanced Falconry’, waarop hoge, suikerzoete vocalen à la Patrick Watson meets Paul Simon voor het voetlicht worden gebracht. En het is niet alleen zang dat weet te intrigeren. De zingende violen geven de track een wonderschoon oosters karakter, een oeroud geluid waarvan men allang was vergeten dat het bestond.
De ouderwetse magie van de piano keert terug op ‘That Light That’s Blinding’. In eerste instantie lijkt Lee met zijn interesse in oosterse elementen op een origineel pad te zijn. Maar eerlijk is eerlijk, de akkoorden van ‘”Let’s Play” / Statue Of A Man’ doen wel een beetje denken aan Radical Face’s ‘Welcome Home, Son’ (dat muzikale genie van die Nikon reclame). ‘C.L. Rosarian’ wordt met alle rinkelende belletjes op het eind flink zweverig, wat voor de psychedelica onder ons geen enkel probleem betreft. Met ‘Strong Swimmer’ als waardige afsluiter komt het karakter van de jaren ’60 weer duidelijk naar voren door de harmonieuze Mamas & the Papa’s-achtige zang.
Love’s Crushing Diamond doet met enkel zeven tracks naar meer van dit soort sterke folk-nummers verlangen. Een heerlijk album dat traditionele folk zeer geslaagd weet om te zetten in dromerige popsongs.
Illum Sphere - Ghosts Of Then And NowRyan Hunn is de oprichter van de befaamde nachtclub Hoya: Hoya in...
Mintzkov - Sky Hits Ground Al in 2000 won de Belgische band Mintzkov Humo's Rock Rally, de Belgische...