RECENSIE: Alex van Holstein - Glazen Vogel

holstein
recensie cijfer 2014-03-05 Muzikant zou een te nauwe omschrijving zijn van Alex van Holstein. Kunstenaar komt misschien beter in de buurt. Van Holstein deed in 2001 mee aan het Camaretten festival en was sindsdien met regelmaat in het theater te aanschouwen. Naar eigen zeggen was dit toch vooral “moeilijk gedoe” en Holstein besloot zich meer op het liedjesschrijven te richten. Naast cabaret en muziek, uit Van Holstein zijn creativiteit ook als schilder. Glazen Vogel is het derde deel van een drieluik met IJzeren Vogel en Papieren Vogel. Het duet met Eefje De Visser, ‘Ergens Is Het Fout Gegaan’ wordt nog steeds regelmatig gedraaid op de radio. De muziek kenmerkt zich als weemoedig en melancholiek.

‘Vaal Oranjeachtig Leer’ is het eerste nummer van Glazen Vogel. Een bijzonder sterke track die de sfeer van het album al goed lijkt samen te vatten. Slepend, intrigerend en ook wel enigszins deprimerend. Het is een nummer over de eenzaamheid van een man, de vergankelijkheid van het bestaan en het eenzaam verouderen, gevat in prachtig klankrijm. Het abrupte einde roept in eerste instantie vraagtekens op. Maar past eigenlijk juist wel heel goed in de verwarring die het nummer probeert weer te geven. De bandleden weten met gitaar, contrabas en drums precies de juiste sfeer op te roepen, zonder de aandacht van de tekst af te leiden.

Ook deze plaat bevat weer een duet. Op ‘Deze Winter’ zingt Van Holstein samen met Martine de Kok. Opnieuw prachtige teksten, onderstreept door een donkere contrabas in combinatie met prachtige stukjes akoestisch gitaar. “Als de winter stevig, een scheermes langs je wangen haalt, de wind in glad metaal vertaald, jij de kracht verliest. … Als de winter krachtig, een barst in kathedralen kruipt, en stilletjes in het orgel sluipt, en door de pijpen giert. ” Opmerkelijk is het contrast tussen relatief complexe teksten en soms verrassende eenvoud. De thematiek in ‘Hij Heeft Nederlandse Ouders’ past goed bij de soms haast simplistische tekst. Het nummer begeeft zich wel op het randje. Briljante regels tekst worden afgewisseld met haast Sinterklaaspoëzie. “Stefan weet waar ‘t Oosten ligt, zijn vriendjes liggen zo gericht. Hij heeft Nederlandse ouders… Stefan houdt van bitterbal, zijn vriendjes ook, maar wel halal.”

Glazen Vogel bevat prachtige, intrigerende teksten. Maar hier en daar lijkt Van Holstein niet helemaal consequent, en worden sommige woorden of regels net té vaak herhaald. In ‘Chantal’ doet dit toch wel afbreuk aan het nummer. Van Holstein heeft een zwaar en wat monotoon stemgeluid, wat op zichzelf prima bij de muziek en teksten past. Maar wanneer er teveel herhaling in een nummer zit, gaat dit wel vervelen. ‘Druppels’ heeft hetzelfde probleem. Het kost veel moeite om je niet aan de herhaling van zinnen te storen, waardoor de tekst helaas een beetje verloren gaat.

Toch is Glazen Vogel zeker een geslaagd laatste deel van het drieluik. Het is een intrigerend album voor de aandachtige luisteraar. De feilloze muzikale begeleiding en goed doordachte teksten passen waarschijnlijk perfect in een theatersetting.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Alex van Holstein Label:Marista
Cover The Kindred - Life In Lucidity

The Kindred - Life In LucidityProgrock, progmetal, het is in al vele verschijningsvormen tot ons gekomen,...

Cover Sons Of The Sea - Sons Of The Sea

Sons Of The Sea - Sons Of The Sea Artistieke vrijheid heeft al vele frontmannen tot een soloproject verleid....

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT