Naast het toch al improviserende en experimentele karakter van jazz combineert de band er zelf ook lustig op los met andere muziekgenres. Hoorde we op voorgaande releases nog muzikale kruisingen van moderne jazz, rock en pop. Ditmaal wordt de grens nog verder opgezocht door het vijftal met zwaardere drums en creatieve electro elementen in funk, folk, trip hop en drum ‘n bass.
Het vernuftige, op dit album meer op de voorgrond aanwezige, synthesizer- en electrowerk van Leafcutter John en de twee tenorsaxen trekken de spanningsboog aan of laten de luisteraar wegdromen. Zoals in albumopener ‘Open Sea’, die iets van een Vangellis-achtige vibe over zich heeft met de ambient walvis geluiden en melodieuze openheid waardoor de luisteraar gemakkelijk het gevoel heeft alleen rond te dobberen op een grote oceaan.
Het rond de sax en contrabas gecentreerde, vreemde genoeg uit volgorde geplaatste, ‘Lost In Death Part 2’ heeft ook een zeer cinema-achtig gevoel over zich. De trip hop beat doet aan als een voortschrijdende tropische karavaan, voordat de duistere sciencefiction geluiden van Leafcut en prominente sax geleidelijk aan het toneel opeisen.
Een meer energieke invulling, vooral door het oscillerende saxofoonspel en vluchtige percussie, horen we terug in 'Be Free', 'Chotpot' and 'They're All Ks And Qs Lucien'. De overtreffende trap in kakofonie wordt gepresenteerd in ‘WW’ waar hysterisch saxofoons enkele en alleen in bedwang worden gehouden door Roachfords high hat geroffel.
In Each And Ever One is zeker geen makkelijk album om even weg te luisteren, maar dat valt voor de meeste moderne experimentele jazz wel te zeggen. Maar voor wie de stap neemt en zich onderdompelt zal het zeker een intense luisterervaring zijn.
Van Canto - Dawn Of The BraveWie Van Canto zegt, zal in diezelfde zin een verwijzing maken naar...
Motorpsycho - Behind The Sun De Noorse band Motorpsycho draait al heel wat jaren mee in het alternatieve...