Althans, zang? Direct bij de openingstrack 'C'mon Superiors' van debuutalbum Curse All Law rijst de vraag wie er een kat aan het vermoorden is en waarom dat is opgenomen op cd. Moedertjelief wat kan dat Zweedse meisje vals zingen, het is haast bewonderenswaardig. Maar toch vooral onaangenaam voor het gehoor.
Gelukkig is dit ook gelijk het ergste wat er gaat gebeuren op het eerste deel van het album. Op 'Raging River' bijvoorbeeld, de eerste single en tweede albumtrack, zingt Oja samen met gitariste Alina Björkén en zo getweeën vliegen de dames maar een enkele keer uit de bocht. Nu is dat nog steeds uitermate storend - dat het je live overkomt is al sneu, maar op een heel album?! -, maar niet meer zo erg als in 'C'mon Superiors'. Helaas vliegt de zangeres opnieuw genadeloos uit de bocht in 'Second Coming', 'Leaving' en 'Local'.
De enige reden waarom de luisteraar na de openingstrack echter de cd niet in brand zou hebben gestoken, is de muziek. Want de dromerige indiepop heeft interessante melodiewisselingen en is zonder heel ingewikkeld te doen toch bewonderenswaardig vol en interessant. Alhoewel ook hier fouten worden gemaakt. 'Local' bijvoorbeeld is een lelijke track die vooral woede opwekt door de bewust scherp gemaakte synths en te ver naar voren gemixete gitaar. En ook 'Death To Stories' valt uit de toon door de wat punkerige intro, die daarna wordt voortgezet met zeikerige strijkers en bas.
Al met al werkt Curse All Law niet als album. Of het nu bewust is gedaan of niet, een aanzienlijk deel van de plaat is onluisterbaar vals en onsamenhangend als geheel. Laten we hopen dat Könsförrädare lekker in Zweden blijft, of muzieklessen gaat nemen.
Casablanca - Riding A Black SwanEen revival van vroege jaren 80 glamrock komt over het algemeen niet uit de...
Dirty Bastards vs. The Gecko Brothers - Who`ll Throw The First Punch?! Outlaws in Charge is een nieuw label met zijn wortels in Breda. Deze stad...