Stilistisch heeft Palermo op debuutalbum Guilty Of Everything vrijwel geheel afstand genomen van z'n hardcore verleden; dit is een plaat voor droefsnuiten met de focus op de shoegaze uit de begin jaren negentig. Zeker de invloed van My Bloody Valentine is niet aan de heren voorbij gegaan. Hoor die fluisterzang en galmende fuzzgitaren in tracks als 'Endlessly' en 'Somersault' en je denkt Kevin Shields erbij.
Ook een erg fijne referentie is Smashing Pumpkins ten tijde van Gish en Siamese Dreams. Dit is vooral goed te horen in opener 'Hymn To The Pillory' met z'n woeste gitaarerupties, prijsnummer 'Dig', het dromerige 'Beat Around The Bush' en 'B&E' waarin tijdens de kolkende climax nog wat flarden uit Palermo's hardcoretijd te horen zijn. De twee korte, uptempo songs 'Bent Nail' (eerste single) en 'Get Well' hebben dan weer wat weg van Placebo zodat je een idee hebt in welke hoek je het moet zoeken.
Nothing is van de juiste sound voorzien door producer Jeff Zeigler (Kurt Vile, War On Drugs) en biedt een prachtige samensmelting van dromerige schoonheid en kolkende gitaren die voor liefhebbers van bovenstaande bands verplichte kost is. Nothing was onlangs nog live te bewonderen op het fameuze Roadburn festival waar ze blijkbaar niet helemaal overtuigden. Ik zou de band echter graag als headliner nog eens in de herkansing willen zien.
House of Cosy Cushions - SpellOp het nieuwe album van House Of Cosy Cushions kan het niet duister genoeg....
Wild Beasts - Present Tense Een nieuwe Wild Beasts blijkt steevast weer iets om naar uit te kijken. Het...