Enerzijds blikt hij terug op de roemrijke geschiedenis van de staat Alabama met nummers als 'Mississippi Bottomland' en 'We Dare Defend Our Rights' waarin hij de oude helden van Lynyrd Skynyrd een saluut brengt met een frontale twingitaar aanval die voor deze southern helden zo kenmerkend is.
Maar denk niet dat Baines zich beperkt tot het herkauwen van geschiedenis; hij geeft er in de meeste nummers zijn eigen draai aan. Dit is enerzijds te verklaren door de pure punk attitude waarmee hij het gros van de nummers op <>Dereconstructed te lijf gaat. Luister maar eens naar het titelnummer of 'The Company Man' die beide ook zeer politiek getint zijn ("never trust a company man") of songs als 'The Kudzu and the Concrete' en 'Flags' waarbij het gaspedaal ongenadig hard wordt ingedrukt. Ook de invloed van een band als The Replacements is zeer goed hoorbaar in 'The Weeds Towntown'.
Anderzijds is er de typerende produktie van het album. Het is duidelijk dat Baines voor dit album simpelweg hard wilde rocken en dat heeft er in geresulteerd dat producer Tim Kerr en Baines in de studio alles overstuurd in het rood hebben laten lopen. De gitaren huilen, fuzzen en schuren maar het maakt wel dat het alles bepalend op de voorgrond staat. De fijne stem van Lee Baines III en de ritmesectie staan achter in de mix. Dit gaat af en toe enigszins ten koste van de luisterervaring, maar dit compenseren de Glory Fires weer met tomeloze inzet en houding. Southern rockers die graag hun referentiekader wat oprekken mogen dit album zeker aan hun collectie toevoegen.
Olga Bell - Krai Olga Bell is als een moderne matroesjka op muzikaal gebied. De Russische...
Silmus - Shelter Over brood of pasta gaat deze recensie niet, maar wel deels over Volkoren....