De songtitels verraden ook nu weer een hoop spitsvondigheden, want titels als ‘Days, Weeks And Moths’ , ‘Fist Full Of Bees’ en ‘Duck And Cover’ komen best vreemd (lees: psychedelisch) over. Verder horen we in bijna elk nummer weer die wat vage, vervormde en licht trillende stem van Newcombe.
Revelation begint in ieder geval nog enigszins traditioneel met twee redelijke recht-toe-recht-aan songs, voordat met ‘Unknown’ en ‘Memory Camp’ twee psychedelische folknummers worden gepresenteerd. Hier klinkt BJM wel enigszins als Espers, de Amerikaanse psychedelische folkband. Het mooie, gedeeltelijk akoestische, ‘Food For Clouds, met een mooie rol voor de blazers, heeft iets britpop-achtigs, en zelfs het instrumentale ‘Duck And Cover’ is zeer genietbaar.
Het folky getingel in ‘Second Sighting’ is eigenlijk de eerste keer dat BJM echt uit de bocht vliegt, maar dan zijn we al op twee derde van de plaat. Hierna krijgen we nog te maken met de psychedelische elektronica in het dansbare ‘Memorymix’ en het met blazers en strijkers opgesierde ragganummer ‘Fist Full Of Bees’ . Ook het kale ‘Nightbird’ is een prima, akoestische getinte, song. De laatste twee nummers van de plaat, ‘Xibalba’ en ‘Goodbye(butterfly)’ zijn dan weer behoorlijk psychedelisch.
Revelation is een plaat die duidelijk consistenter is dan we gewend zijn, al vliegt de muziek van BJM nog wel regelmatig alle kanten op. Het blijft binnen de perken en zo kunnen we eigenlijk de hele plaat lang genieten en verslaat Revelation haar voorganger Aufheben ruimschoots op punten.
John Mayall - A Special LifeOm zijn tachtigste verjaardag extra luister bij te zetten besloot John...
Reena Riot - Stop/Reverse En wederom komt een groot talent uit Belgie ons muzikaal plezieren. Achter...