RECENSIE: Mathijs Leeuwis - Alweer Geen Revolutie

Leeuwis
recensie cijfer 2014-08-26 Tilburger Mathijs Leeuwis won in 2009 de publieksprijs tijdens de Grote Prijs van Nederland en wordt gerekend tot de beste schrijvers die ons land rijk is. Leeuwis is naast Singer/Songwriter tegenwoordig ook labelbaas. Hij heeft samen met Jeroen Kant het Platenlabel Bastaard Platen opgericht. De derde release op hun label Bastaard Platen is een album van Leeuwis zelf en is getiteld Alweer Geen Revolutie. Dit album is het vijfde album van Leeuwis en is het eerste wat op zijn eigen label verschijnt. De singer/songwriter heeft twaalf nummers op dit album gezet, waarvan het laatste een niet zo heel goed verborgen hidden track is. Dit nummer, ‘Niemand Weet’, staat niet vermeld op de hoes van de cd maar is wel een los nummer.

In de twaalf nummers die zijn album rijk is laat Leeuwis zijn schrijverstalent weer duidelijk naar voren komen. In een ruime drie kwartier leidt hij je door zijn belevingswereld. Dit wordt erg duidelijk in albumopener ‘Het Sterkste Verhaal’, waarin hij over zichzelf vertelt. Hij schreef voor die song fantastische zinnen die elk een verhaal op zich vormen. Grote tegenstelling hiermee is het tweede nummer, ‘Priester/Kinderklas’, een song waarin hij geen volzinnen gebruikt, maar alleen maar tegenstellingen opnoemt. In dit nummer bezigt hij de haast briljante tekst ”Kinderarbeid: het nieuwe leren” Op een van de beste songs van zijn album: ‘Het Gaat Prima’, vertelt hij aan zijn ex hoe hij er na haar vertrek aan toe is. Dit thema is tekenend voor de sfeer van het album wat een redelijk dreigende en depressieve sfeer uitstraalt.

Leeuwis zingt met een rauwe stem die precies past bij de blues en country die hij ten gehore brengt. Het enige nadeel is dat die stem niet heel prominent naar voren gehaald is. Zijn stem lijkt wat achter te blijven in de mix, waardoor hij regelmatig onverstaanbaar is en de teksten in het niet vallen. Iets waardoor de vergelijking met Frank Boeijen zich al snel opdringt. Door de combinatie van een beperkte verstaanbaarheid, diepe teksten en zware thema’s vormt het album als geheel een pittige kluif. De meest praktische oplossing hiervoor is de liedjes los te luisteren en zo af en toe te genieten van een verhaaltje van Mathijs Leeuwis.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Mathijs Leeuwis Label:Bastaard Platen
Cover Wild Adriatic - Big Suspicious

Wild Adriatic - Big SuspiciousEen revival van jaren ’70 Led Zeppelin-esque bluesrock is over het algemeen...

Cover Stillwave - Stillwave

Stillwave - Stillwave Twee jaar geleden, in 2012, liepen de Utrechtse mannen van Stillwave elkaar...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT