Slechts bewapend met een keur aan snaarinstrumenten (welke Baartmans allemaal uitzonderlijk goed beheerst) en één enkele sessiemuzikant (Wouter Planteijdt, die tevens de productie op zich nam) dook hij de studio in. Om de nummers zo klein en intiem mogelijk te houden (en dicht bij huis), is gekozen om de nummers alleen spaarzaam in te kleuren waar nodig.
Gelijk binnen de eerste tien minuten van het schijfje komt al één van de beste songs voorbij: 'Tegoed'. Het bluesy pianonummer 'Laat Los' klinkt ook erg lekker. Qua arrangement vind ik persoonlijk het folk-georiënteerde 'Voor Jou Voor Mij' erg geslaagd.
De minimalistische aanpak zorgt voor een hele fijne sfeer en zorgt er tevens voor dat de voordracht heel dichtbij komt. In het fraaie 'Regen' bijvoorbeeld lijkt het alsof je samen met BJ op een regenachtige zondagmiddag in een open serre zit, terwijl hij voor je musiceert.
In het muzikale 'Stilstaan' hoor ik dat er misschien wel ooit een soundtrack in het verschiet ligt voor de rasmuzikant Baartmans, het korte nummer zou namelijk niet misstaan op de bijbehorende geluidsdrager van een roadmovie. Het album eindigt met twee wonderschone nummers: ten eerste het instrumentale 'Klankboard' (zo folky klonk BJ niet eerder) en prijsnummer 'Tijdverdrijf'. BJ Baartmans levert met Huis een fraai ingetogen album af, dat een mooie aanvulling is op diens imposante oeuvre.
The Slow Clock - The Slow ClockFrontmannen van bands die hun eigen weg gaan en daar, vaak, de creatieve...
Mobius - With Tîme Comes Dat digitale schijfje dat in de jaren tachtig de grammofoonplaat van vinyl op...