A Miracle komt langzaam op gang. Gedurende de eerste paar nummers schieten de liedjes muzikaal alle kanten op. ‘Riddim Hold Dem’ verzandt in experimentele jazz. Op het daaropvolgende nummer ‘Defender Of Beauty’ ontvangt de groep een gastbijdrage van Marcia Graffiths. De voormalige achtergrondzangeres van Bob Marley zingt hoog in het refrein. Nergens wordt het nummer echter speciaal. Het neuzelt nietszeggend verder.
Gelukkig herpakt de groep zichzelf halverwege A Miracle. Dan ontstaat er een soepele mix van ska, jazz en soul. Dit alles is overdekt met een aangenaam reggae sausje. Dit is het geluid dat Groundation ook op eerdere albums laat horen en waarmee de groep de middelmatigheid ontstijgt. Hoogtepunt is het soepele ‘Hold Your Head Up’. Het snelle ritme is voorzien van een vrolijk stemmend ritme, fijn refrein en aangename blazersolo’s. Op deze momenten werken de experimentele jazz solo’s wel. Vanaf hier ontwikkelt het nasale stemgeluid van Harrison Stafford zich ook van nietszeggend naar kalmerend.
Met A Miracle levert Groundation niet haar beste album af. Het project mis consistentie en lijkt, met name de eerste helft, zoekende naar een goede lijn. Gelukkig laat de groep ook horen nog lang niet afgeschreven te kunnen worden. Daarvoor hervindt het Amerikaanse gezelschap zichzelf op de tweede helft te goed. Gedurende deze momenten horen we wederom een van de meest eigenzinnige en sterke groepen die het reggaegenre rijk is.
The Haunted - Exit WoundsHet heeft gerommeld binnen de gelederen van The Haunted . Kort na elkaar...
Black Roots - Ghetto Feel De Engelse reggaeband Black Roots speelt al vanaf eind Jaren ’90 reggae. De...