Opvallend is hoe geduldig de plaat en de liedjes neergezet worden en ieder nummer op geconcentreerde en sfeervolle wijze gebracht wordt. Voor de release had geen beter moment gekozen kunnen worden, want de muziek ademt alle facetten van de herfst. Of het nu een prachtige herfstdag is met al zijn kleuren, of een grauwe dag waarbij de regen tegen de ramen klettert, het past altijd. Niet op de minste plaats zorgt de cello hiervoor, dat met zijn melancholische geluid het herfst instrument bij uitstek is. Zo is ‘India’, dat zich traag voortbeweegt met fraaie samenzang, een goed voorbeeld hiervan.
De stemmen van Dawa en zangeres Barbara Wiesinger kleuren mooi samen. Meestal is het Dawa die de lead zang voor zijn rekening neemt en zingt Wisinger. tweede stem of is er, zoals in het fraaie ‘Sepia Toned Memories’, een mooie wisselwerking. Wiesinger bewijst in ‘First One’ dat ze ook prima zelf de lead vocalen voor haar rekening kan nemen. De zang eist een prominente rol op in de muziek en de instrumentatie is bewust minimaal gehouden, waardoor de plaat klinkt als een akoestisch singer/songwriter werk. Even lijkt dit op ‘Revolution’ te veranderen, waar de krassende cello aan het begin, uiteindelijk weer plaats maakt voor rustigere klanken. Soms wordt er wat meer tempo gemaakt zoals in ‘Social Suicide’, maar het wordt nergens heel wild, zodat de sfeer voortdurend vastgehouden wordt.
DAWA zal met This Should Work menig muziekliefhebber kunnen bekoren. De nummers zijn zorgvuldig uitgewerkt en dat betaalt zich terug in een stemmig album vol met fraaie composities. En daarmee moet er ook hier een plaatsje te vinden zijn voor de Weense band. Laat het nare herfstweer je niet deren, gooi een extra blokje hout op het vuur en laat DAWA vervolgens voor nog meer warmte zorgen.
Petra Lugtenburg - Travelllers In Our MindsIn 1998 kwam een plaat uit van p’etra met de titel Shellfire , een...
Maggie Björklund - Shaken De naam Maggie Björklund zou je vanwege haar Scandinavische afkomst...