Sommige nummers beperken zich tot het instrumentale creëren van een goede sfeer. ‘The Clearing’ klokt vijf minuten en is enkel gevuld met fluit solo’s en begeleidend gitaarwerk. Hoewel dat op een gegeven moment wat vervreemd, zorgt het er wel voor dat het daaropvolgende ‘The City and the Lie’ een stuk sterker klinkt. Vanuit die paar minuten instrumentaal klinkt Matthews zijn stem als een engel. Zachtjes fluisterend wiegt hij de luisteraar langzaam in een kalmerende toestand. Dit trucje wordt verscheiden malen gebruikt. Zo verdwijnt de stem van Scott Matthews tegen het einde van ‘Dear Angel’ ook in het niets. Langzaam wordt deze opgezogen door verschillende geluidseffecten.Het maakt de zanger mysterieus.Nergens overschrijdt Matthews het niveau van fluisteren met zijn stem.
Hoewel dit Home (Part One) een sfeervolle plaat maakt, zorgt het er ook voor dat dit album geen lichte kost is. Voor een grote dosis vrolijkheid hoef je bij Scott Matthews niet te zijn. Het typische country geluid uit Nashville is ook ver te zoeken op Home (Part One). Over de gehele linie genomen doet Matthews meer denken aan een John Martyn dan aan een makkelijker toegankelijke Glen Campbell. Dit komt hoofdzakelijk doordat Matthews de nadruk legt op het maken van grootschalige muzikale landschappen. Dat doet de kwaliteit van de verschillende nummers te kort. Misschien heeft Scott Matthews voor een eventuele opvolger meer vuurwerk in de la liggen!
The Damned & Dirty - Rolling Into Town The Damned And Dirty is een Nederlands bluesduo dat bestaat uit Kevin de...
Elliott Brood - Work And Love De alternatieve countryband Elliott Brood is alweer aan haar achtste album...