Opvallend is de wijze waarop Hassel zijn trompet gebruikt. Zelden valt het instrument als dusdanig te herkennen, dit komt ook door de elektronische bewerkingen die het instrument ondergaan heeft. Mysterieus produceert hij geluiden die minuten lang door lijken te gaan. Het afsluitende nummer ‘Charm (Over “Burundi Cloud”)’ duurt dan ook meer dan twintig minuten. Tussen deze grootse muzikale landschappen zitten subtiel de wereldmuziek klanken verwerkt. De Afrikaanse trommels klinken bijvoorbeeld zacht, doch doordringend, op de achtergrond van ‘Delta Rain Dream’.
Het eerdergenoemde afsluitende nummer ‘Charm (Over “Burundi Cloud”)’ grijpt uit het volledige pallet van de wereldmuziek. De trompet van Hassell klinkt bijna als een didgeridoo. Spokerig zingt het geluid rond. Als een zacht kabbelend beekje jengelt de gitaar heel erg miniem op de achtergrond.
Toen Fourth World Vol. 1: Possible Musics werd uitgebracht was het een van de eerste platen die wereldmuziek in contact bracht met elektronische invloeden. De plaat moet haar tijd inderdaad ver vooruit zijn geweest. Anno 2014 schuift het naadloos aan in de heersende muzikale tijdsgeest. De grootschalige aanpak betovert de luisteraar alsof het hier om klassieke composities gaat. Verwijzingen naar Steve Reich komen binnen, maar ook de experimentele combinatie van jazz en hiphop van Flying Lotus lijkt gekeken te hebben naar dit project. Zelf beschrijven de heren dit als een futuristische doch primitieve muziekstijl. Hoewel de term denigreerde over Afrikaanse muziektradities, klopt het inderdaad dat deze plaat tegelijk futuristisch aanvoelt en teruggrijpt op de rijke Afrikaanse muziekgeschiedenis.
FoFoulah - FoFoulahDe mannen van Fofoulah hebben het bij hun debuutalbum al goed voor elkaar;...
Phosphorescent - Live At The Music Hall Meer dan vijftien jaar ervaring, zeven langspelers uitgebracht én nummers die...