Een genre dat zich uitstekend blijkt te lenen voor een dub-behandeling. ‘Danna Dubwise’ van de Duitse producer Mark Ernestus is daar een mooi voorbeeld van. Het koperwerk van Ben Zabo is ontkleed van haar opzwepende tempo. Het bas- en drumritme is naar voren gebracht. Loom sleept het ritme zich vervolgens voort. Verspreid over de zes minuten hoor je hier en daar enkele verdwaalde vocalen.
Net zo aangenaam is de bewerking van het Tamikrest nummer ‘Itous’. De Malinese band is normaal gesproken een van de ruigere gezelschappen binnen de wereldmuziek. De schurende gitaar klinkt op ‘Itous Dubwize’ echter galmend. Wederom vliegen de vocalen ergens verdwaald door het nummer heen. Het eindresultaat is wederom heerlijk loom.
Wanneer je de Afrikaanse nummers ontdoet van haar opzwepende koperwerk, herhalende refreinen en schurende gitaren blijkt deze uitermate geschikt voor een dub-behandeling. Op Glitterbeat: Dubs & Versions 1 tonen verschillende producers dat aan. De drumritmes, basriedels en lome blazers doen het werk en bieden een drie kwartier durend rustgevend resultaat. Het gevaar van dub is altijd dat het genre op een gegeven moment te loom klinkt en begint te vervelen. Dat is hier ook het geval. Na enkele nummers glijden de liedjes langs je heen zonder dat je ze op merkt. Ze weten je niet op dezelfde wijze te betoveren als de originele versies doen. Het is daarbij extra jammer dat je de originele nummers zelf op moet zoeken. Glitterbeat: Dubs & Versions 1 is namelijk een leuk extraatje bij de originele liedjes, als op zichzelf staand project biedt de plaat te weinig.
Diagrams - ChromaticsDe Engelsman Sam Genders is een ware muzikale kameleon. Want dit voormalige...
FoFoulah - FoFoulah De mannen van Fofoulah hebben het bij hun debuutalbum al goed voor elkaar;...