Dat de drie Amerikanen (en één Canadees) voor deze bandnaam hebben gekozen, is niet geheel toevallig. ‘Houndstooth’ - een zogenaamde hanenvoet - is een tweekleurig textielpatroon bestaande uit abstracte vierhoekige vormen: de pied-de-poule. En zo zit de muziek van de Amerikaanse folk-rockers dan ook precies in elkaar. Een aaneenschakeling van zomerse gitaarriffs, gehaakt in uitgesponnen synths en geborduurd op een wollige baslijn. De composities lijken bijna perfect - van een abstract hoog niveau - maar de zoetgevooisde stem van zangeres Katie Bernstein geeft het geheel net voldoende weerhaakjes om het menselijk te laten klinken.
De langspeler bevat veel pareltjes. Van openingsnummer ‘Bliss Boat’, waar de stomende bas een gehaaste Bernstein naar een vroeg hoogtepunt toe stuwt tot single ‘No News From Home’ waarop gitarist Joan Gnorski - samen met de zangeres het muzikale brein achter de band - laat horen waarom Houndstooth nu zo goed is: elektrische folk-liedjes met een snik en een traan. Vergelijkingen met de gitaarliedjes van The Shadows en The Byrds liggen binnen handbereik.
Toch wordt het op de tweede helft van No News From Home iets te veel van het goede. De nummers beginnen steeds meer op elkaar te lijken en het vuur van het begin dooft langzaam uit. ‘Spirit’, het een na laatste nummer, valt daarmee erg in de toon én wanneer afsluiter ‘They’re Racing Tonight’ dan toch opnieuw een van Springsteen-achtige allure blijkt te bezitten - is het eigenlijk al te laat.
Al bij al zijn de nummers op No News From Home zijn prachtige geschoten foto’s, maar vormen samen geen goed uitgebalanceerde fotocollage. Laten we snel hopen op nog meer goed nieuws vanuit Houndstooth’s thuisfront.
Moon Duo - Shadow Of The SunMet de aangekondigde headlinerposities op Eindhoven- en Liverpool Psych Fest...
Inlakech - Elephants Wanneer je op zoek bent naar een band met veelzijdigheid, zit je bij...