RECENSIE: Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love

UMO
recensie cijfer 2015-06-11 Ze zijn in amper vier jaar tijd uitgegroeid tot één van de meest interessante acts uit de neopsychedelische golf; de Amerikaanse/Nieuw-Zeelandse groep Unknown Mortal Orchestra, oftewel de band rondom frontman en multi-instrumentalist Ruban Nielson. Nadat hun debuutalbum in 2011 al hoge ogen gooide bij NME en Pitchfork, braken ze in 2013 wereldwijd door met hun geprezen tweede album genaamd II, een lo-fiplaat vol met catchy nummers zoals ‘So Good At Being In Trouble’ en ‘Swim And Sleep (Like A Shark)’. Een uitgebreide Europese en Amerikaanse tour volgde met onder andere optredens op Pukkelpop en Lowlands, waarna Nielson besloot een pauze in te lassen om zijn aan drugs verslaafde leven weer op de rails te krijgen en om aan een nieuwe UMO plaat te gaan werken. Dit derde album ligt inmiddels in de winkels en draagt de naam Multi Love. Een verrassende en erg ingenieuze psychplaat vol funky baslijnen, elektronica en zelfs disco-invloeden.

Het album opent met single en tevens titeltrack ‘Multi Love’; een catchy popnummer dat begint met een aanstekelijk synthesizerriedeltje waar Nielson overheen snijdt met zijn markante stemgeluid. De strakke drumpartij en funky baslijn zorgen vervolgens voor een heerlijk groovend geheel. Ook tracks als ‘Like Acid Rain’ en ‘Ur Life One Night’ worden gekenmerkt door dansbare baslijnen en strakke drums en voelen hier en daar als heuse discotracks met vrolijk en aanstekelijk ritme. Het is duidelijk te horen dat Nielson beter in zijn vel zit dan toen hij II maakte, waarop het woord “loneliness” zowat in elk nummer terugkeerde. Zelf zegt hij hierover: “Toen ik II maakte zat ik zo vast in mijn eigen leven. Nu voelde ik me veel beter en daardoor kon ik eindelijk statements maken over de wereld om me heen. Eerder probeerde ik me alleen maar naar de volgende dag te slepen”.

Een typisch voorbeeld hiervan is de track ‘Extremely Wealth and Casual Cruality’, waarin hij zingt over de huidige welvaartskloof tussen arm en rijk. Het nummer kent een geweldige saxsolo die overgaat in een uptempo en Led Zeppelin-achtige climax. ‘Stage Or Screen’ vervolgens, is een funktrack met een heerlijke groove, inclusief een fragiel gitaar11lijntje en een synthesizersolo.

In ‘Necessary Evil’ zingt Nielson over zijn drugsgebruik, de moeilijke relatie met zijn vader en hoe muziek en het muzikant zijn hen herenigd heeft. De track is doordrenkt met disco-invloeden en kent een wonderschoon refrein met warme blazers, ingespeeld door niemand minder dan zijn vader. Laatste track ‘Puzzles’ doet ons nog het meest denken aan de lo-fi en fuzz-sound van het vorige album. De track begint met een fragiele gitaartokkel, om vervolgens via in fuzz gedrenkte akkoorden en gitaarpartijen te eindigen met een geweldige klassiek aanvoelende gitaaroutro.

Waar op de vorige twee albums vooral de fuzzy gitaar centraal stond, leunt dit album vooral op Nielson’s nieuwe voorliefde voor elektronica en funky baslijnen. Hoewel de band met dit album een lichte stijlwisseling doormaakt, past deze nieuwe sound toch buitengewoon goed binnen het universum van de groep. Multi Love is een bijzonder gevarieerd, gedetailleerd en hoogstaand psychedelica-album geworden, met meer elektronica, blaasinstrumenten en zelfs disco-invloeden. De plaat voegt juist daarom een extra dimensie toe aan het nu al geweldige repertoire van Nielson en co. We kunnen daarom ook niet anders dan concluderen dat de mannen weer een voltreffer te pakken hebben.
Recensent:Loek Hendrikx Artiest:Unknown Mortal Orchestra Label:Jagjaguwar
Cover Suuns & Jerusalem In My Heart - Suuns & Jerusalem In My Heart

Suuns & Jerusalem In My Heart - Suuns & Jerusalem In My Heart Suuns is een Canadese band die elektronische muziek combineert met...

Cover Guantanamo Baywatch - Darling... It`s Too Late

Guantanamo Baywatch - Darling... It`s Too Late Met een naam als Guantanamo Baywatch blijf je in ieder geval meteen hangen,...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT