Op het vlak van de dancepop die Adam Lambert op zijn album The Original High laat horen, zou je het op het eerste gezicht niet zeggen, maar er zit meer achter de soms wat voorspelbare beats en synths op de songs van de Amerikaan. Single ‘Ghost Town’ liet al horen dat de runner-up van American Idol 2009 samen met zijn team, met onder andere producer Max Martin (die ook Lambert`s hit ‘Whataya Want From Me’ schreef) in staat blijkt om bij een tekst als deze, de juiste desolate sound te produceren, die bovendien niet meer uit je hoofd is weg te slaan.
Tegelijkertijd is het ook de productie die voor kritiek op dit werk van Lambert zorgt. De boel is ontzettend strak in elkaar gezet. Iets wat je in deze tijd (te) veel ziet bij de Britney`s en Madonna`s van de wereld. Iemand als Lady Gaga legt haar lot in handen van de sterproducer, terwijl ze op eigen kracht meer dan genoeg in haar mars heeft. Dat geldt ook voor Adam Lambert, die in januari een verpletterende indruk maakte toen hij met zijn uitstekende stem het machtige werk van Queen door de Ziggodome liet galmen. Van het schitterende ‘Save Me’ tot de sterke knipoog naar Freddie Mercury in ‘Killer Queen’. Zijn stem golfde op de muzikale loper die Roger Taylor en Brain May voor hem uitrolde. Hoe anders is het dan op zijn eigen album, waar zijn stem niet op de muziek mag liggen, maar door de beats en synths moet worden opgeslokt. Gevolg hiervan is het jammerlijke gegeven dat er ontzettend veel gesleuteld is aan zijn stem door het gebruik van allerlei effecten. Hiermee doet Lambert zichzelf en vooral zijn fenomenale bereik ernstig te kort.
Het is ook niet het hitgevoelige, maar voorspelbare ‘These Boys’ waarmee Lambert zijn album de moeite maakt, maar wel het sterke ‘Lucy’ waar de hand van Brian May voor extra cachet zorgt. Zoals gezegd zit de kracht op de sterke momenten van het album in een simpele maar rake tekst als ‘Another Lonely Night’, dat tot de beste songs van het album mag worden gerekend. Aan de ene kant is het lekkere, aanstekelijke dancepop, aan de andere kant herbergt het een gevoel van verlies van je geliefde. En ook in het opvolgende ‘Underground’ weet Lambert op een gelijkwaardige manier de liefde voor een verdwenen lief te vatten, in een simpele, maar treffende zin als ”It`s like I lost one half of my mind”.
Hoewel Adam Lambert op The Original High bij vlagen laat zien met sterke songs op de proppen te kunnen komen, doet hij zichzelf en zijn stem, ondanks de potentiele hits, eigenlijk te kort. Dat hij er desondanks in slaagt om dancepopliedjes te maken die je weten te raken en daarmee kan bijdragen aan de magie van de liefde, is een knappe prestatie.
Lief, deze is voor jou….
The Real McKenzies - Rats In The BurlapWie denkt aan celtic punkrock, zegt al snel Dropkick Murphy’s en Flogging...
Desaparecidos - Payola Conor Oberst is een druk man. Leverde hij met Bright Eyes al een aantal...