Het eerste gitaarloopje van de plaat staat al bol van het venijn. ‘Umbongo’ is niets minder dan een gedroomde opener voor een album van het Ierse viertal. Drumroffels die op mitrailleursalvo’s lijken en de piepende en schurende gitaar laten Kiely geen keus om alles wat zijn strot herbergt in de microfoon te schreeuwen. Dat hij tussen al het muzikale geweld vaak moeizaam te verstaan is, deert nauwelijks.
Even indrukwekkend als de eerste acht minuten - ook ‘Pears For Lunch’ is erg smakelijk - is het niet over de hele linie. Getuige de wat voorzichtigere productie van ‘Baloo’ is er bewust voor gekozen om niet voortdurend linkse directes uit te delen. Deze strategie pakt overigens ook wel eens goed uit: ‘Texting An Alien’ is iets trager dan de andere nummers, maar door de akkoordkeuze niet minder dreigend. Daarmee vormt het een ideaal opstapje naar de indrukwekkende finale van Holding Hands With Jamie.
De Jamie van de albumtitel is een oud klasgenoot van Kiely en bassist Daniel Fox. Door Fox niet ontkende geruchten over een amoureuze relatie tussen Jamie en hem, vormden de aanleiding voor de titel. Het is echter een andere naam die vooral bijblijft na het luisteren van het album: ‘Paul’. Fox laat hierin zijn basgitaar ronken en krijgt bijval van opzwepende drums. Terwijl dit prettig doorgaat, treedt Kiely op de voorgrond met uithalen op momenten dat je het niet verwacht en een opmerkelijke tekst: “She’s a gent, give her a call, my daughter Paul!”. Al snel ontspoort het geheel meermaals, om vervolgens weer ruimte te maken voor Fox’ basloopje. Girl Band vestigt zijn naam definitief.
Fujita Masayoshi - Apologues Apologues is de opvolger van het in 2013 uitgekomen Stories , waarop...
Op zoek naar Johan - Weg Uit De Stad Wanneer men uit Brabantse muziek denkt, schieten de eerste gedachten...