RECENSIE: Engel & Just - Liefdewerk Oud Papier

Engel
recensie cijfer 2016-01-21 Als recensent uit een voorstad van Rotterdam kan het gebeuren dat je wordt geconfronteerd met het Amsterdamse Engel & Just. Hoewel je objectief moet blijven, staan de hiphoppers stiekem met 1-0 achter. Onverdiend, valt op Liefdewerk Oud Papier duidelijk te horen. Als je net als ondergetekende geboren bent in de jaren tachtig, is de kans groot dat je de 90`s hiphop en de bijbehorende boombap beats bewust hebt meegemaakt. In dat geval zijn de beats van DJ Native en de teksten van Steven Engel en Joost Adriaansens een absolute aanrader.

Zonder hun 90`s hiphoproots uit het oog te verliezen laten de heren op Liefdewerk Oud Papier horen dat zij net als bijvoorbeeld Typhoon niet alleen aandacht hebben voor beats en flows, maar ook voor de muzikale omlijsting. Dat hoor je goed terug op een van de hoogtepunten, ‘Schone Schijn’ waar Diggy Dex een bijdrage levert. De zomerse akoestische gitaar en de zwoele trompetklanken zorgen voor een sound die uitermate goed past bij de titel. Het lijkt allemaal wel goed te gaan, maar de ijzige synths verraden de ware stemming.

‘Het Ligt Niet Aan Jou’ is een scherpe aanklacht tegen mensen die de schuld van hun leed bij een ander neerleggen en zwelgen in zelfmedelijden. Het sarcasme druipt er vanaf. Opvallend is het gebruik van de trompet, wat we op het album vaker tegen komen. Zelfs op ‘DJ Native`s Apple Pie’, waarop Native zijn turntabelism skills toont, zorgt Wouter Hakhoff op trompet voor een toegankelijke, jazzy sound. Hij wisselt deze rol op een vijftal tracks af met Matt Giella. ‘Tot Tien Tellen’, waar Just zijn mening over Kanye West niet onder stoelen of banken steekt, zorgt voor een aangenaam rustpunt. Er vallen nauwelijks beats waar te nemen en naast een stemmige piano zorgt Hakhoff wederom voor een jazzy sfeer.

Oldschool wordt het op ’Paspoortstempels’, waar naast Diggy Dex ook Skiggy Rapz en Def P. hun opwachting maken. Het absolute hoogtepunt is ‘Willem’. Het is eigenlijk vreemd dat dit geen radiohit is geworden. Alles klopt aan de track. Een stemmig orgel, het thema van de opgegeven Willem die zich er niet onder liet krijgen, en voor contrast tegenover de raps van Engel zingt Pepijn Spijkerman, die over een Sting-achtige stem beschikt, een perfect passend refrein. Zelfs als je kerngezond bent krijg je extra levenslust van deze track.

Op het opvolgende ‘Zolang Hij Speelt’ bewijzen Engel & Just wederom dat ze in staat zijn om met hun verhalen en muzikale omlijsting onder je huid te kruipen. Tegelijkertijd zorgen ze met rauwere tracks als de rockende partytrack ‘Gremlins’ en ‘Correct’ dat het ook luchtiger kan.

Onlangs was er veel discussie over de winnaar van de popprijs. New Wave wist Golden Earring en Kensington af te troeven. Positief voor de status van Nederhiphop, maar de jury had beter even naar Engel & Just kunnen kijken, want met Liefdewerk Oud Papier leverden ze de beste Nederhiphopplaat van het afgelopen jaar af.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Engel & Just Label:Eigen Beheer
Cover Faith Healer - Back To Zero

Faith Healer (NL) - Back To ZeroDenk je toch even met een nieuw popzangeresje te maken te hebben, maar niets...

Cover Ython - Titanomachy

Ython - Titanomachy Ython is een nieuwe band uit België. De in 2013 opgerichte band brengt op...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT