Molok opent met donkere tonen, die met lichte pianotoetsen worden aangevuld. Violen, bellen en zelfs een kerkelijk koor geven het nummer een religieuze tint, waarbij de stem van zanger Jan-Henrik Ohme perfect samen gaat met het lage tempo van het nummer. Toch is het openingsnummer niet helemaal representatief voor het hele album, soms ligt het tempo verrassend hoog. ‘Bela Kiss’ raast bijvoorbeeld als een sneltrein voorbij en toont aan hoe veelzijdig de Noren kunnen zijn. Er is zelfs plaats voor energieke dansbare muziek die naar folk neigt.
Het zijn de langere nummers waar de Scandinaviërs hun progressieve rock echt mee kunnen uitbouwen, zoals ‘Know Your Time’. Maar ook tussen de kortere nummers zitten een aantal pareltjes. ‘ABC’ bijvoorbeeld, waarbij een snelle piano wordt afgewisseld met hypnotiserende zanglijnen. Op ‘Algorithm’ legt de band de nadruk op drums en gaat de muziek richting Oosterse invloeden. Het is enorm knap hoeveel invloeden de band in zijn muziek weet te leggen zonder het overzicht kwijt te raken.
Slotnummer ‘Molok Rising’ is met zijn negen minuten een imposante afsluiter die zorgvuldig wordt opgebouwd. Het nummer heeft een dreigende ondertoon die wordt aangevuld met melodieuze gitaarlijnen en allerhande details op de achtergrond. Het einde wordt aangeduid met kerklokken, die het religieuze aspect van het album nog eens goed benadrukken. Op Molok gaan mysterie en muziek hand in hand. Het resultaat is zeer krachtig en fraai.
Boogie Beasts - Come And Get meWie wel eens over de Belgische wegen heeft gereden, kent de gevaren....
Maria Mendes - Innocentia De van oorsprong Portugese jazz-zangeres Maria Mendes brengt ons haar...