RECENSIE: Oskamp - De Nieuwe Gezelligheid

Oskamp
recensie cijfer 2015-12-19 De Utrechtse muzikant Joost Oskamp begon zijn carrière als bassist in de indiepop/rockband Taxi To The Ocean. Toen die band stopte, ging hij solo verder onder de naam Joast. Ondanks lovende reacties op zijn eerste soloplaat, besloot Joost het roer toch drastisch om te gooien omdat hij zich niet gelukkig voelde in zijn rol als ‘rockster‘. Onder de naam OSKAMP verscheen onlangs zijn eerste Nederlandstalige album De Nieuwe Gezelligheid, dat deels werd geproduceerd door zijn muzikale held Josh Rouse en deels door toetsenist Eelco Topper. Joost besloot volgens eigen zeggen over te schakelen naar zijn moerstaal omdat hij daarin zijn emoties beter kan verwoorden.

Ten opzichte van voorganger Transatlantic Hope valt op dat niet alleen de teksten in een andere taal worden gezongen, maar dat er ook sprake is van een muzikale koerswijziging. Want waar de eerste plaat nog sterk leunde op de indiepop/rock roots, gaat het geluid op De Nieuwe Gezelligheid meer richting de soul, blues en folk.

Vanaf het eerste nummer ‘Dicht Bij Huis’ is duidelijk dat de keuze van Joost om in het Nederlands te zingen, goed uitpakt. De teksten zijn zeer sterk en raken de juiste snaar. Net als op zijn eerste plaat blijkt het liedjes schrijven voor Joost een therapeutische werking te hebben, want ook nu weer hebben de nummers een hoog autobiografisch gehalte. Waar het vorige album vooral tot doel had om over zijn gebroken relatie heen te komen, deelt de zanger in dit geval enkele hoogte- en dieptepunten van de afgelopen jaren en de levenslessen die hij daaruit heeft getrokken.

De instrumentale ondersteuning is over het algemeen klein en intiem, net als de zang van Joost. Op een aantal nummers werkt deze benadering zeer goed, zoals op het eerdergenoemde ‘Dicht Bij Huis’ waarin de zanger slechts op gitaar en bas wordt ondersteund. Ook in het folkachtige ‘Grote Stad’ en het catchy popliedje en tevens eerste single ‘Piekerhoofd’ vloeien de zang en de muzikiek naadloos in elkaar over. Deze nummers vormen daarmee dan ook de hoogtepunten. Op de overige nummers pakt deze benadering minder goed uit en ontbreekt de nodige dynamiek. Hierdoor kabbelt de plaat enigszins voort en komen de emoties van de teksten niet volledig tot hun recht.

De Nieuwe Gezelligheid is een gedeeltelijk geslaagde koerswijziging, waarop OSKAMP inderdaad beter in staat blijkt om zijn emotie onder woorden te brengen. Met een iets rauwere en meer dynamische benadering in zang en muzikale ondersteuning hadden de liedjes echter nog meer zeggingskracht kunnen hebben. Hopelijk schrijft Joost de volgende plaat weer in het Nederlands, maar gaat hij daarbij een stapje terug naar zijn indiepop/rock roots.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Oskamp Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Raglans - Raglans

Raglans - Raglans Raglans is een Ierse indierockband die zich laat kenmerken door een...

Cover Skyway Avenue - Make It Real

Skyway Avenue - Make It Real Na een poos actief te zijn geweest als coverband besloot Skyway Avenue uit...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT