Vooral de rol van Jaycock, van wie de hoogtijdagen zich toch voornamelijk enkele decennia eerder afspeelden, blijkt van grote invloed te zijn geweest op het totaalgeluid van Two Wolves. Hij is er niet alleen in geslaagd om de vijftien voornamelijk akoestische tracks met gitaar en piano, een tijdloos karakter te bezorgen maar hij lijkt bovendien bij Waterson het beste naar boven te hebben gebracht. Wellicht dat dit een wederzijds effect heeft gehad. Hoewel de zangeres uiterst ontspannen en zich soms zelfs van een heerlijk dromerige kant laat horen, is er nergens sprake van een verminderde spanningsboog. Er is ook veel voorafgegaan aan de totstandkoming van de teksten die we hier te horen krijgen, waarbij gezegd moet worden dat hierbij ook gebruik is gemaakt van bekend werk. Er wordt echter op respectvolle wijze gebruik gemaakt van tientallen jaren muziek die The Watersons hebben achtergelaten. Het overlijden van Lal Waterson, haar moeder die ooit deel uitmaakte van dit alom gerespecteerde folkgezelschap, heeft geleid tot een oorstrelend eerbetoon en dankzij de moderne techniek is er ‘Velvet Yeller’, een prachtig duet opgenomen met haar eerder overleden oom Mike Waterson. Het blijkt maar weer eens dat kracht voornamelijk voortkomt uit eenvoud. Goed voorbeeld hiervan is ‘Ginger Brown & Apple Green’ waarbij de begeleiding wordt verzorgd door de vogelgeluiden uit het bos. Hoe simpel kan het zijn? Je moet er maar op komen.
Mooie echo’s van traditionele folk, maar dikwijls voorzien van eigentijdse melodielijnen of geluidseffecten en vooral de adembenemende harmonieën en intrigererende teksten maken van Two Wolves een indrukwekkende luisterervaring en bovendien een prachtige aanvulling op de muzikale nalatenschap van The Watersons.
Aidan Knight - Each Other Each Other , het derde album van de experimentele noir-folkgroep Aidan...
Skeptical Minds - Omega-Thanatos We stellen ons Skeptical Minds zo voor in een zwartgeverfde repetitiekot...