RECENSIE: Bonnie 'Prince' Billy - Pond Scum

BPB
recensie cijfer 2016-03-15 Bonnie Prince Billy is één van de meest excentrieke en eigenzinnige singer-songwriters van de laatste twee decennia. De in 1970 in Louisville, Kentucky als Will Oldham geboren muzikant brengt platen uit onder uiteenlopende namen als Palace, Palace Brothers, Palace Music, Palace Songs en zijn bekendste pseudoniem Bonnie Prince Billy.

Bonnie Prince Billy maakt lo-fi Americana die diep geworteld is in de country-, folk-, blues- en gospeltraditie. Zijn geluid kenmerkt zich door een minimale maar effectieve muzikale begeleiding en vooral zijn breekbare en onvaste stemgeluid, dat menig luisteraar de gordijnen in zal jagen. The Voice Of America zal Bonnie Prince Billy dan ook nooit winnen. Maar dat doet niets af aan de zeggingskracht van zijn songs en teksten.

In zijn persoonlijke teksten beschrijft hij op een eerlijke en genadeloze wijze zijn worsteling met (maar ook de viering van) het leven en de dood (zoals in ‘Death To Everyone’). In de teksten zijn thema’s als schuld en boete, religie, seksualiteit, alcohol en vriendschap nooit ver weg. Dat levert muzikale en tekstuele pareltjes van songs op. Vaak somber en melancholiek van toon, maar soms ook ongegeneerd platvloers en uitbundig met als hoogtepunt het uit 1999 daterende album I See A Darkness.

De nieuwe CD Pond Scum bevat twaalf nummers opgenomen voor de BBC in het kader van legendarische reeks John Peel Sessions. De opnamen komen van drie van de zes sessies die Bonnie Prince Billy voor John Peel opnam. De plaat bevat één niet eerder uitgebracht nummer (‘Beezle’) en een cover van Prince (‘The Cross’). De overige tien nummers stammen grotendeels uit de jaren ’90.

Op de eerste vier tracks wordt Bonnie Prince Billy muzikaal en vocaal begeleid door David Heumann. Op de rest van de plaat begeleidt Bonnie Prince Billy zichzelf op gitaar. Met deze kale muzikale omlijsting worden de songs ontdaan van hun oorspronkelijke jasje. Alle twaalf tracks zijn raak, maar hoogtepunten op de CD zijn toch vooral ‘Death To Everyone’ en ‘(I Was Drunk At The) Pulpit’. Door de afwijkende uitvoeringen is deze plaat ook voor de trouwe volgers een aanwinst. Voor nieuwsgierige muziekliefhebbers is dit een mooie introductie in het unieke universum van Bonnie Prince Billy alias Will Oldham. Grote klasse. Amen.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Bonnie 'Prince' Billy Label:Domino Records
Cover The Jaydees - Work With What We`ve Got

The Jaydees - Work With What We`ve GotPiepjong zijn ze al lang niet meer, de The Jaydees . Zou de titel, Work...

Cover The Shiva Hypothesis - The Shiva Hypothesis

The Shiva Hypothesis - The Shiva Hypothesis Op het gebied van metal zit er genoeg talent in Nederland. Jammer dat je er...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT