RECENSIE: Marble Sounds - Tautou

Marble
recensie cijfer 2016-03-20 Met het in 2013 verschenen Dear Me, Look Up heeft Pieter van Dessel, de man achter Marble Sounds, de lat bijzonder hoog gelegd. Als je tweede album, na een sterke debuutplaat, zo goed is, moet je van goeden huize komen. Hoe vaak zie je niet dat de debuutplaat goed scoort en het vervolg minder is? Laat staan dat er überhaupt een derde plaat komt. Met Tautou levert de band echter wederom een verrassend sterke plaat uit. Waar de Belgen er voor hadden kunnen kiezen om het roer volledig om te gooien, blijven ze trouw aan de popliedjes met sterke postrockelementen. Maar om er toch een verfrissende touch aan te geven is het instrumentarium wat op de schop gegooid. Zo is de piano prominenter aanwezig en is de gitaar wat meer in zijn koffer gebleven. Ook de ritmesectie is een stuk speelser dan op de eerdere albums.

Het resultaat is er niet minder om. Tautou bevat nog steeds dat dromerige deken van geluid, dat wordt opgetrokken bij de ietwat fluisterende zang van Van Dessel. Al laat hij ditmaal vaker meer van zijn vocale bereik horen. Dat begint al bij opener ´The Ins And Outs´, waar naast de zang ook de piano meteen dominant op de voorgrond aanwezig is. Het dromerige deken wordt in dit geval gevormd door een stemmig geluid van strijkers. De speelse drums zorgen voor spanning. Bij het opvolgende ´The First Try´ valt meteen een ander sterke kant van Marble Sounds op. Zonder het er overdreven dik bovenop te leggen is de band in staat om sterke refreintjes af te leveren die in je hoofd blijven hangen, zonder te gaan irriteren. Zo kruipt ook het sterke ´Set The Rules´ onder je huid. Hier vallen wederom de speelse drums op en is de opbouw goed verzorgd. Een stemmig orgel ondersteunt de in de coupletten typerende fluisterzang van Van Dessel, om in de refreintjes vervangen te worden voor een piano en mooie langgerekte trompet- en hoornklanken.

Het hoogtepunt van Tautou, voor zover je daar op het album over kunt spreken, is het schitterende duet ‘Tout Et Partout’, waar Van Dessel de hulp krijgt de mooie stem van Renée Sys, die als singer-songwriter, net als Marble Sounds aan de weg timmert bij het label Zeal. De zang van Renée past met haar eveneens wat fluisterende stemgeluid perfect bij die van Van Dessel.

De eerdergenoemde speelse ritmesectie zorgt er op ‘Roque’ vervolgens voor dat Marble Sounds zelfs wat experimenteel klinkt. Hierbij helpt het ook dat gitarist Gianni Marzo op gitaar wat meer op de voorgrond treedt. Dit soort elementen zorgen er voor dat Tautou over de gehele breedte spannend is, en blijft, want ook afsluiter ‘(How It`s Going To) End’ bevat door zijn opbouw een sterke spanningsboog. Marble Sounds bewijst met dit album dat muziek vol van melancholie niet saai, gezapig of kabbelend hoeft te zijn. Het wachten is op een terechte doorbraak bij het grote publiek.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Marble Sounds Label:Zeal Records / Konkurrent
Cover Tiga - No Fantasy Required

Tiga - No Fantasy RequiredZeven jaar heeft het geduurd voordat de Canadees Tiga James Sontag, afgekort...

Cover Headspace - All That You Fear Is Gone

Headspace - All That You Fear Is Gone Damian Wilson is een bezig baasje. Zo zie je hem de podia met Threshold...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT