In het videoverslag van het bezoek van Ableton aan Boysen - warm aanbevolen om eens op te zoeken - is te zien hoe innovatief de Duitser te werk gaat. Met de meest nieuwe en geavanceerde apparatuur probeert hij bijvoorbeeld de geluidsgolven in een laptop op te vangen. Tegen deze activiteiten legt Spells het wat betreft innovativiteit af. Dat neemt niet weg dat nummers als ‘Nocturne 3’ en vooral het eerste deel van ‘Golden Times 2’ uiterst sfeervol zijn. In eerstgenoemde laat een rustige beat alle ruimte aan de warme pianoklanken. Daarbij is het ingetogen spel van harpiste Lara Somogyi een prettige toevoeging.
‘Golden Times 1’ is zonder meer de uitschieter van het album. Op dit nummer haakt hij voor het eerst aan bij het vroege werk van Nils Frahm, die Spells gemixt en gemasterd heeft. Boysen creëert een stroom van pianoklanken, vol met verrassende wendingen. Vervolgens mengen cellist Anton Peisakhov en elektronische elementen zich kort na elkaar in het geheel. Zowel laatstgenoemde als de steeds ruiger wordende drums sluiten aan bij het dynamische van Boysens spel.
Naast deze sterke nummers herbergt Spells echter ook een aantal minder verheffende momenten. Onder meer de clichématige overgang naar het up-tempo gedeelte in ‘Nocturne 4’ en het té degelijke ‘Sleepers Beat Theme’ zijn er debet aan dat Boysen met deze release het hoge niveau van zijn collega-muzikanten van het label Erased Tapes niet benadert.
Tusks - FalseWanneer je op internet op zoek gaat naar de dromerige zangeres en producer...
Throws - Throws De overzichtelijkheid van het landschap op de hoes van het debuutalbum van...