RECENSIE: Adrian Bryanbaum Wiltzie - Salero

ABW
recensie cijfer 2017-02-06 Bij het bespreken van een soundtrack moet je als muziekrecensent altijd de afweging maken of je de muziek op zich, of in combinatie met de beelden beoordeelt. Beide keuzes zijn te verdedigen, maar in dit geval is er voor de eerste optie gekozen. Het feit dat de maker van de muziek voor de film Salero niet zomaar iemand is, speelt daarbij een rol. Adam Bryanbaum Wiltzie heeft al een hele rits soundtracks op zijn naam staan, maar heeft vooral zijn sporen verdiend als lid van Stars Of The Lid en A Winged Victory For The Sullen. Ondanks dat er op Salero (Original Motion Picture Soundtrack) kortere stukken muziek staan dan op de albums van de genoemde projecten, is Wiltzie erin geslaagd om een boeiende sfeer te scheppen.

Toch even kort over Salero: regisseur Mike Plunkett maakte een ‘nonfiction feature film’ over de saleros, een groep die lange tijd als enige te bekennen was op en in de nabijheid van de gigantische zoutvlakte Salar de Uyuni in Bolivia. Inmiddels zijn er allerlei ontwikkelingen gaande om de Salar met de rest van de wereld te verbinden, om zodoende de kostbare mineralen die zich onder de zoutlaag bevinden te kunnen transporteren. Wiltzie’s muziek weerspiegelt de onzekere situatie voor de saleros die door deze veranderingen tot stand komt. Waar de ijle vioolklanken in ‘Wealth Baby’ weinig reden tot optimisme geven, is ‘Lithium, The New Era’ positiever van aard. In laatstgenoemde zijn korte aanzetten op piano (of een aanverwant instrument) door een op Salero veelgebruikte akkoordenreeks, die door de strijkers gespeeld wordt, geweven.

Hoewel er nummers zijn die weinig aan Wiltzie’s discografie toevoegen zonder beelden, zoals ‘Potosi’ en ‘Marcelo Intro’, is Salero (Original Motion Picture Soundtrack) opvallend veelzijdig. In ‘The Few Of Us Left’ is het getokkel op harp het verfrissende element, vaker zijn dat korte elektronica-aanzetten. De warme, uitgesponnen klanken van de strijkers dienen als nuttig en voor Wiltzie-adepten vertrouwd bindmiddel, en zijn eigenlijk te mooi om ze zo te noemen.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Adrian Bryanbaum Wiltzie Label:Erased Tapes Records / Konkurrent
Cover Peter Broderick - Grunewald

Peter Broderick - GrunewaldAmper een half jaar na het uitkomen van zijn laatste plaat, brengt Peter...

Cover Thee Oh Sees - An Odd Entrances

Thee Oh Sees - An Odd Entrances Zoals reeds aangekondigd in de recensie van A Weird Exits hadden Thee Oh...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT