Toch even kort over Salero: regisseur Mike Plunkett maakte een ‘nonfiction feature film’ over de saleros, een groep die lange tijd als enige te bekennen was op en in de nabijheid van de gigantische zoutvlakte Salar de Uyuni in Bolivia. Inmiddels zijn er allerlei ontwikkelingen gaande om de Salar met de rest van de wereld te verbinden, om zodoende de kostbare mineralen die zich onder de zoutlaag bevinden te kunnen transporteren. Wiltzie’s muziek weerspiegelt de onzekere situatie voor de saleros die door deze veranderingen tot stand komt. Waar de ijle vioolklanken in ‘Wealth Baby’ weinig reden tot optimisme geven, is ‘Lithium, The New Era’ positiever van aard. In laatstgenoemde zijn korte aanzetten op piano (of een aanverwant instrument) door een op Salero veelgebruikte akkoordenreeks, die door de strijkers gespeeld wordt, geweven.
Hoewel er nummers zijn die weinig aan Wiltzie’s discografie toevoegen zonder beelden, zoals ‘Potosi’ en ‘Marcelo Intro’, is Salero (Original Motion Picture Soundtrack) opvallend veelzijdig. In ‘The Few Of Us Left’ is het getokkel op harp het verfrissende element, vaker zijn dat korte elektronica-aanzetten. De warme, uitgesponnen klanken van de strijkers dienen als nuttig en voor Wiltzie-adepten vertrouwd bindmiddel, en zijn eigenlijk te mooi om ze zo te noemen.
Peter Broderick - GrunewaldAmper een half jaar na het uitkomen van zijn laatste plaat, brengt Peter...
Thee Oh Sees - An Odd Entrances Zoals reeds aangekondigd in de recensie van A Weird Exits hadden Thee Oh...