The Weeknd is niet het stereotype van een swingende artiest. Op Starboy laat hij zich echter van een relatieve uptempo kant horen. Geïnspireerd door recente successen van Bruno Mars is ‘Rockin’ bijvoorbeeld een mix van funk en soul. Het resultaat is geen hit, maar wel een lekker swingend ritme met refrein dat oproept tot meezingen. ‘All I Know’ is een langzaam, bombastisch lied. Het grootse gevoel maakt het lastig je in het nummer te verplaatsen. Het is rapper Future die tegen het einde het nummer naar een hoger niveau tilt. Hetzelfde geldt voor ‘Sidewalks’. De basis van het nummer ligt hier in een door de blues geïnspireerd gitaarloopje. Na elk refrein probeert The Weeknd nog een octaaf hoger te zingen, het werkt je op de zenuwen totdat Kendrick Lamar kalm zijn raps brengt.
De plaat heeft nog wel een leuk Nederlands tintje. ‘Nothing Without You’ is mede geproduceerd door Boaz van de Beatz. Het resultaat is een aardig nummer dat klinkt als een liedje van Major Lazer dat vertraagd wordt afgespeeld. Wanneer het nummer moet gaan knallen valt The Weeknd wederom terug op een kalme, dreigende beat.
Met Starboy blijft The Weeknd een moeilijk te bevatten artiest. Op zijn derde album zit er meer swing in zijn muziek dan ooit tevoren, tegelijkertijd is het geheel niet echt geschikt voor een avondje dansen. Vocaal heeft hij niet de kracht om de emotionele liedjes boeiend te houden. Iets wat gastartiesten als Future en Kendrick Lamar wel kunnen. The Weeknd heeft met verschillende singles al aangetoond genoeg potentie te hebben, bij zijn derde poging een album lang boeiend te blijven slaat de Canadees echter wederom de plank mis.
Homeless - Blow The HornNiet elke muzikant staat stil bij de naamgeving van zijn band. Zo heet het...
Tori Amos - Boys For Pele - 20th Anniversary Edition Vijfentwintig jaar geleden bracht de Amerikaanse singer-songwriter Tori Amos...