RECENSIE: Tamara Woestenburg - The Colony

Colony
recensie cijfer 2017-02-28 De naam Tamara Woestenburg is nog lang niet bekend, maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen, want wat de Rotterdamse op haar album The Colony laat horen grenst aan het briljante, mits je van de muziekstijl houdt natuurlijk. De muziek van Woestenburg is een mix van psychedelische folk, alternatieve country, duistere pop en slowcore, en dat alles gebundeld in een aantal prachtige luisterliedjes. Woestenburg heeft daarbij het geluk gehad dat zij ontdekt werd door de Amerikaanse producer Mark Kramer, onder andere bekend van zijn producties voor slowcore band Low. Samen namen ze de liedjes van Tamara op, wat resulteerde in dit bijzondere resultaat. De warme soepele stem van Woestenburg is daarbij een genot om naar te luisteren en bevat precies de juiste toon bij dit soort vrij duistere liedjes.

De puntige single ‘Pink – Eyed Soul’ is het meest toegankelijk, klinkt psychedelisch en doet soms wat denken aan Florence And The Machine. Een van de mooiste tracks is ‘To Say Farewell To A Stranger’ dat klinkt alsof Tanita Tikaram en Heather Nova er de hand in hebben gehad. Ondanks dat deze verhalende song acht minuten duurt, verveelt het geen moment. Het hierop volgende ‘Nocturne’ is heel rustig, een beetje jazzy en klinkt bijna als een wiegeliedje. De subtiele toetsen op de achtergrond geven dit nummer dan net dat extra duistere tintje.

Bijzonder is het verhaal van ‘Declaration Of Dependence’ dat handelt over het feit dat Tamara een dagje werd vastgehouden in Amerika omdat haar visum niet klopte, waarna ze vervolgens doodleuk werd teruggestuurd. Ook het duistere ‘The Devil And The Roundabout’ is een verhalend nummer met praatzang van Woestenburg in de stijl van Leonard Cohen. Haar fascinatie voor de States komt hierna weer naar voren in ‘NYC Subway’ dat gedomineerd wordt door subtiele elektronica en de desolate sfeer die een treinstation vaak oproept. De Talking Heads-cover ‘Heaven’ en het lange ‘Top Of The World’ sluiten het album heel mooi af.

The Colony is werkelijk een prachtig werkstuk van een zangeres die het verdient gehoord te worden. Slechte songs staan er niet op dit onderhoudende album. Het duistere psychedelische randje maakt het daarnaast extra interessant. Alles is doordacht en vanzelfsprekend is de productie geweldig. Veel beter vind je ze momenteel niet in Nederland.
Recensent:Jan Didden Artiest:Tamara Woestenburg Label:Sonic Rendezvous
Cover Emil Landman - An Unexpected View

Emil Landman - An Unexpected View Emil Landman is voor zijn tweede album de hele wereld over gaan reizen....

Cover Menace Beach - Lemon Memory

Menace Beach - Lemon Memory De herhaaldelijk ingezette openingsriff van openingsnummer ‘Give Blood’...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT