Op Pocket Symphony staan twaalf bezwerende, over het algemeen vrij duistere en donkere, maar nergens deprimerende, ambient-achtige nummers. Hoewel eenvoud en ingetogenheid overheerst, is er, mede door het rijke instrumentarium, genoeg auditieve afwisseling aanwezig. Daarbij optimaliseren de twee iets hardere, en toch enigszins aan Moon Safari refererende nummers ‘Napalm Love’ en ‘Mer Du Japon’ zowel muzikaal als door hun plaatsing op het album de variatie.
Tekstueel overheerst op Pocket Symphony melancholie. Hoogtepunt in deze is het door gastvocalist Jarvis Cocker ingezongen ‘One Hell Of A Party’ waarin een stukgelopen relatie wordt vergeleken met een kater na een heftig feest: “But let’s face it now it’s over. And this morning-after’s killing me and I have to rest my head”. Naast de gastbijdrage van Cocker draagt ook Neil Hannon (The Divine Comedy) zijn vocale steentje bij. Godin en Dunckel hebben de overige vocalen voor hun eigen rekening genomen en vier tracks volledig instrumentaal gelaten.
Echt knallen en verrassen doet Pocket Symphony zeker niet. Maar Air heeft met Pocket Symphony wel een uitermate volwassen, meditatieve en introspectieve plaat afgeleverd. Voor wie zich graag laat meevoeren door bezwerende audio-avontuurtjes en/of Talkie Walkie wel kon waarderen, is Pocket Symphony beslist de moeite van het doorgronden waard.
Piepschuim - Open Podium in de Kliniek Piepschuim is een theatergezelschap dat bestaat uit Cor Burger, Robbert...
Korn - MTV Unplugged De populariteit van het muziekgenre ‘Nu-Metal’ is al enige jaren tanende....