Net zoals dat vroeger gedaan werd gebruikt ook de 43-jarige Scheveninger zijn nummers als verpakkingen voor de verhalen die hij te vertellen heeft. Die verhalen vertelt hij in een hele natuurlijke, converserende stijl. Alsof Efting een stoel in zijn tuin heeft gezet en alles wat hij om zich heen zag en de herinneren die dit opbrachten is gaan vertalen naar muziek. Het is een charmante stijl die zijn vruchten het beste afwerkt bij weemoedige nummers als ‘Zomer in November’, ‘Nieuwe Oude Eik’ en het titelnummer ‘Liefde Was Dichtbij’. Efting weet het verlangen naar dingen die vergaan zijn knap over te brengen naar de luisteraar. De nummers vragen de aandacht door vooral heel zacht te blijven, als een kleinkunstenaar als straatmuzikant. ‘Ballon’ is misschien het beste voorbeeld van deze stijl, een prachtige openbaring van Efting over zijn carrière als muzikant in de periferie.
De scheuren in Liefde Was Dichtbij tonen zich op het moment dat Efting iets te ambitieus wordt. ‘Vuurtoren’ in het bijzonder vraagt iets te veel van zijn zangkwaliteiten maar ook op andere nummers wordt wel duidelijk dat Efting geen weergaloos stemgeluid heeft. De productie van de ervaren BJ Baartmans doet veel om dit te verhelpen maar slaagt toch niet altijd. Zelden stoort dit echter, het toont meer de kracht van dit album om met beperkte middelen toch een uiterst innemende collectie songs te maken. Er zijn weinig muzikanten zo oprecht en openhartig als Kurt Efting en op Liefde Was Dichtbij werpt dit voor de geduldige luisteraar absoluut zijn vruchten af.
Jurgen Burdorf - Straight Up Guitar Jurgen Burdorf komt in 2017 met zijn tweede album vanuit zijn eigen studio...
Fink - Sunday Night Blues Club, Vol. 1 Fin ‘Fink’ Greenall is inmiddels een begrip in de wereld van de...