In opener ‘Pistol Whip’ en ‘Matador’ en in de countryblues van ‘Neon Cowboy’, klinkt het stemgeluid en het vibrato van vocalist Richard Araiza net zo angstaanjagend als dat van wijlen Jeffrey Lee Pierce van The Gun Club. ‘Sadie’s A Sadist’ is surf/garagerock met de vocale gekte van The Cramps’ Lux Interior. Op de doo-wop ballade ‘I Ran Away’ laten de heren zich even van hun gevoelige kant horen. ‘Moroccan Monsoon’ is dan weer een keiharde surf-instrumental waarin de reverb-gitaar en de saxofoon duelleren om de hoofdrol. Uitslag: onbeslist! In de plaatafsluiter en titelsong ‘Gravediggin’’, komen alle muzikale invloeden mooi samen. Met dit nummer (maar eigenlijk met het hele album) tonen The Buttertones aan vooral schatplichtig te zijn aan de legendarische Memphis-rockers Tav Falco’s Panther Burns. Net zo veelzijdig en smaakvol.
Het album, opgenomen in de Jazzcats Studio in Long Beach onder leiding van Johnny Bell (in het dagelijks leven bassist bij Crystal Antlers), klinkt als een klok. Misschien wel iets te veel klok en iets te weinig garage. Een wat rauwer bandgeluid zou de plaat net dat extra beetje pit geven om van een kleine klassieker in de dop te kunnen spreken. Desondanks is Gravedigging een aanstekelijke plaat waarmee het een leuk feestje bouwen is. En bij een (logischerwijs) gebrek aan nieuw werk van eerdergenoemde bands, een prima alternatief.
Greg Graffin - MillportDe oplettende luisteraar weet dat het nauwelijks een geheim is dat Greg...
Saint Charlie - Lightning Over Velvet Evenings Na hun debuut-EP Drowning Eyes And Dirty Dancing en een aansluitende...