Op de voorkant van het album is een foto geplaatst: er is een donkere lucht te zien en van buiten kijk je een verlichtte kamer binnen. Het is de slaapkamer van zanger Matthew Milia, in zijn ouderlijke huis. Zelf zit hij met de rug naar de camera toe. Dit is te vertalen naar de sfeer van de muziek. Enter The Kingdom is misschien wat donker gestemd, maar verdrinkt geen moment in verdriet. Het toont een inkijkje in het persoonlijke leven van Milia, die zich met zijn teksten kwetsbaar opstelt. Milia studeerde poëzie en zijn woorden vervullen een belangrijke rol in Frontier Ruckus. Op dit album focuste hij zich op het leven in de Amerikaanse buitenwijken, waar “verheerlijkte herinneringen van zijn jeugd, de realiteit van het volwassen leven tegenkomen”. In alle nummers klinkt een zucht van melancholie. Dit zorgt ervoor dat alle nummers vrij rustig blijven en er weinig uitspattingen zijn, noch van vreugde, noch van verdriet. De hoogtepunten van de plaat moeten in kleine momenten gezocht worden, bijvoorbeeld tijdens het vraag en antwoord spel van de banjo en akoestische gitaar op ‘Nothing Is Working’, of wanneer er op de achtergrond trompetten of violen worden ingezet om de muziek nog meer diepgang te geven.
Op Enter The Kingdom weet Frontier Ruckus mooi de balans te bewaren tussen verdriet en vreugde, indiepop en indiefolk en tussen catchy en serieus. Het is een album dat iets ingetogener is dan het vorige werk, maar erg mooie momenten brengt.
Jazzbanditt & Eva Scholten - Oxymorons & ContranymphsNoorwegen en de andere Scandinavische landen hebben een rijke jazztraditie....
Deez Nuts - Binge & Purgatory Australië is niet langer alleen nog maar het continent van slangen, dorre...