RECENSIE: Dr Bekken - Live At Bar Moskus - Upright Piano

Bekken
recensie cijfer 2017-11-22 De pianist Tor Einar Bekken is een Noorse vertegenwoordiger van de traditionele blues en jazz zoals die indertijd voornamelijk in Amerika werden vertolkt. Onder de naam Dr Bekken heeft hij al een behoorlijk oeuvre opgebouwd en daar kan nu dus het eerder dit jaar verschenen Upright Piano – Live At Bar Moskus aan worden toegevoegd. Bekken kiest er hoofdzakelijk voor om het allemaal in een heel kleine setting te bewerkstelligen maar is dikwijls ook alleen te bewonderen zoals ook op dit live-album het geval is. Bar Moskus is een jazzcafé in Trondheim waar het publiek getuige mocht zijn van een avondvullend programma dat nu ongeveer een jaar geleden is opgenomen. Al in een vroeg stadium kon het bordje ‘Utsolgt!’ worden opgehangen. Hoewel dit tot de kleinschalige evenementen behoorde is dat in het geval van Bekken niets bijzonders. Overal waar hij komt weet het publiek hem te vinden. De muzikant kan zich zowel nationaal als internationaal dan ook beroepen op een indrukwekkende staat van dienst.

Bekken staat bekend om zijn fenomenale improvisatievermogen en een goed voorbeeld hiervan is de slowbluestrack ‘Moskus Blues’ dat hij, hoe kan het ook anders, heeft opgedragen aan de locatie waar alles zich deze avond afspeelde. Het album als geheel is een ode aan zijn ouders en eerste pianoleraar die hem de fijne kneepjes van het vak leerde. De aanleiding voor de compositie van ‘Monsieur Tousan’ komt voort uit het optreden dat de twee jaar geleden overleden Allen Toussaint ooit in datzelfde Trondheim gaf en waar beiden in een spectaculaire jamsessie belandden. Bekken zou de gebeurtenis later als een absoluut hoogtepunt in zijn muzikale carrière bestempelen. Deze ode aan één van zijn grote inspiratiebronnen bestaat uit opwindende New Orleans-jazz-klanken en vormt een meer dan waardig eerbetoon aan de geweldige Toussaint. Wrang is echter het gegeven dat kort na de release van deze live-registratie ook Antoine ‘Fats’ Domino zijn laatste adem zou uitblazen. Het gevoelige ‘Valley Of Tears’ van Domino is weliswaar één van zijn minder bekende nummers maar maakt de uitvoering van Bekken, juist met dit gegeven, nog meer indrukwekkend dan het al was.
Eveneens weinig bekend bij het grote publiek, tenzij het de uitvoering van Louis Armstrong betreft, is ‘I’ve Got A Feeling I’m Falling’ dat Thomas Waller, die andere bekende ‘Fats’, in 1929 uitbracht. Wat dat betreft zullen ‘Hound Dog’, waarin Bekken aantoont de ‘twelve bar blues’ met groot gemak te beheersen, en ook ‘I’ll Be Home’ van Randy Newman iets meer tot de verbeelding spreken.

Met een van de meest vertolkte liefdesballades uit de jazz eindigt de pianist zijn set. ‘I’m Confessing That I Love You’ laat een muzikant horen die een grote verscheidenheid aan technieken beheerst en er ook nog eens net zoveel gevoel aan kan toevoegen. Het maakt Upright Piano – Live At Bar Moskus daarom niet alleen interessant voor pianoliefhebbers maar zeker ook voor diegenen die zich graag verdiepen in de diverse muziekstijlen zoals die op dit album bij elkaar zijn gebracht.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Dr Bekken Label:Pias
Cover Doug MacLeod - Break The Chain

Doug MacLeod - Break The Chain Doug MacLeod is een van de beste akoestische bluesmuzikanten. Begeleid met...

HWA

Hard Working Americans - We`re All In This Together In Europa weten wij nauwelijks iets van het muzikale vakmanschap waarmee de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT