De plaat komt uit op Overpowered Records. Dit platenlabel is voornamelijk gespecialiseerd in Franse metal, maar heeft bijvoorbeeld ook het Portugese Moonspell in zijn artiestenstal staan. Gevolg hiervan is dat Volker al geregeld als supportband heeft mogen openen voor de Portugezen.
Onbetwiste blikvanger van Volker is frontvrouw Jen Nyx. De band uit Bordeaux bestaat verder uit gitarist Ulrich Wegrich, bassist Manu Pliszke en John A. op drums. Ulrich is verantwoordelijk voor al het songmateriaal en Jen Nyx voor de teksten.
De band maakt gothic-/darkmetal met lichte sludge-invloeden. In de teksten van Nyx worden de horrorclichés niet geschuwd. Het is vooral hel en verdoemenis, voodoo, bloed, de dood en het einde der tijden wat de (nood)klok slaat. Daar worden we als luisteraar niet veel wijzer van.
Ondanks die zwaarmoedigheid is het album redelijk licht verteerbaar. Jen Nyx heeft immers een aardig stel stembanden waardoor ze haar grunts en screams afwisselt met loepzuivere zang. Een enkele keer klinkt Nyx even als onze eigen Anneke van Giersbergen, zoals in het refrein van ‘Yell’. Een industrial/EBM remix van ‘Yell’ sluit de plaat na drie kwartier af.
De krachtige voordracht van Nyx ten spijt, slaagt Volker er niet in om te overtuigen en op te vallen in de eindeloze stroom aan metal releases die iedere maand uitkomt. Daarvoor klinkt het gitaargeluid van Volker te clean, het songmateriaal te veilig en de teksten te nietszeggend. Het album klinkt hierdoor niet tijdloos maar eerder gedateerd. Dead Doll had ook tien of twintig jaar geleden kunnen zijn uitgebracht. En ook toen zou Volker niet zijn uitgestegen boven de grijze middelmaat.
Sven Agaath - End Of LatinIn de kroeg ontstaan soms de beste ideeën. Zo ook bij het Nederlandse tweetal...
Mrs Hips - I Know I Am Met een goed uitziende, welgevormde zangeres en drie mannelijke bandleden is...