VERSLAG: Kings of Leon - 29/11 - Sportpaleis

Kings of Leon

Twee jaar na Only By The Night, het album dat de deuren naar stadions de grotere zalen opende voor de band, gaat Kings of Leon verder met Come Around Sundown. Vanavond staat de groep in het Sportpaleis te Antwerpen, waar minder dan dertig minuten nodig waren om voor een uitverkocht huis te zorgen. De prijsnummers komen nog wel van het vorige album –en sporadisch Because of the Times- maar ook het nieuwe werk gaat er vanavond in als zoete koek. Tel daarbij op dat Kings of Leon anno 2010 ook qua show een stuk gegroeid is en we kunnen spreken van een headlinewaardige act.

Caleb is in een goed humeur vanavond. ‘This is the best crowd we’ve had in a while, seriously.’, zegt hij tegen het einde van de show. Een niet al te grote eer gezien het de eerste Europese show is van de band en de heren in oktober en november maar een beperkt aantal concerten speelden, maar toch zit er een oprechtheid in de zangers uitspraak die doet vermoeden dat hij echt blij is met het publiek vanavond. Dat is ook niet vreemd, gezien het mateloze enthousiasme van het uitverkochte Sportpaleis vanavond. Er hoeft maar een stilte van een seconde of twintig te vallen en tienduizend man schreeuwt en stampt op de vloer alsof het laatste nummer van de avond gespeeld is.

Van Come Around Sundown passeren zeven van de dertien nummers de revue, waarbij vooral Mary (opener), No Money, Back Down South en single Radioactive er bovenuit steken. Caleb is goed bij stem vanavond en de band speelt ontzettend strak. Met behulp van een aantal schaduwmuzikanten, dat wel, maar het zorgt voor een vol en overdonderend geluid. Dat geluid is sowieso nagenoeg perfect vanavond, want tot op de tweede ring klinkt het alsof je het beste plekje in het stadion bemachtigd hebt. Maar echt los gaat het, zoals verwacht op Use Somebody en Sex On Fire. Laatsgenoemde zit tegenwoordig aan het einde van de set en zorgt ervoor dat de zaal het Sportpaleis afbreekt.

Als Kings of Leon met Black Thumbnail aan het einde van het concert is gekomen, komt er zowaar vuurwerk aan te pas. Alhoewel het enthousiasme op een enkele springer na beperkt blijft, is het tafereel indrukwekkend te noemen. Vuurwerk komt uit het decor dat ‘instort’ terwijl de band de laatste noten speelt. Kings of Leon is voorlopig nog niet uitgegroeid en lijkt op zoek naar weer een volgende stap. Die gaat er dit jaar dan ook komen, in de vorm van headlinespots op onder andere Rock Werchter en waarschijnlijk Pinkpop. Op basis van vanavond is dat meer dan terecht.

MOSS - 01/12 - VERADe band Moss, gevormd rond Marien Dorleijn die in '99 de Grote Prijs van...

!!! - 28/11 - TROUW Het enige concert van !!! in Nederland. Het voorprogramma was van het ook...