VERSLAG: Judy Blank - 25/10 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Judy Blank in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Judy Blank - 25/10 - Melkweg foto's

VERSLAG: Andrea Roell

Judy Blank live

Judy Blank deed mee aan de wedstrijd ‘De Beste Singer-Songwriter van Nederland’ in 2013, een jaar later komt ze met haar debuut plaat ‘When The Storm Hits’. Dit bleek niet de doorbraak, noch de muzikale persoonlijkheid met zich mee te brengen die ze zocht. Vers afgestudeerd van het conservatorium, gaat ze op zoek naar haar eigen ‘sound’ in de VS, in Nashville, Tennessee om precies te zijn.
Hier wordt haar revanche ‘geboren’ in de vorm van haar tweede album ‘Morning Sun’. Deze klinkt anders dan haar eerste plaat, door de piano en keyboards in te ruilen voor een gitaar en de warme klanken van de Amerikaanse rootsmuziek. Ze wordt geïnspireerd door de daar al oude bekende volksliedjes en de ‘working songs’, die je raken in hun eenvoud en eerlijkheid. Dit is dan ook duidelijk terug te horen in haar liedjes.
Na voorprogramma's te hebben gespeeld voor onder andere Daniel Dochterty, Beth Hart in de Ziggo Dome en de Posies en op ‘The Great Wide Open’, wordt het tijd voor een clubtoer ter ere van het nieuwe album.
De avond start met het voorprogramma van Gregory Ackerman (die wordt vergezeld door zijn broer), een jonge artiest uit Los Angeles, die eveneens als Judy Blank bij Munich Records zit.
Het publiek druppelt binnen, om nog de laatste rustige nummers van het voorprogramma mee te pakken. Een van de bezoekers verteld dat hij in Hong Kong Judy Blank ‘ontdekt’ heeft, op zoek naar Nederlandse muziek. Een andere internationale bezoeker, die oorspronkelijk uit Nashville komt, was er om zich even weer ‘thuis’ te voelen.
De band zet de vrolijke tonen van ‘I got a man’ waarbij de sfeer goed wordt neer gezet. Het is een afwisseling van aangename uptempo nummers en ingetogen nummers. Zo wordt het publiek geraakt met het nummer ‘Unbroken’ door een brok in de keel of kippenvel. Het nummer is geïnspireerd door het besef dat met volwassen worden ook verlies van een geliefde persoon gepaard kan gaan. De vraag rijst: zou je hierna nog ervan kunnen helen of blijft er een barst in je hart achter?
Eerlijkheid gaat met humor gepaard tussen de nummers door, zoals de waarschuwing dat het niet altijd heel makkelijk is om een relatie met Judy te hebben, omdat er dan het risico bestaat dat er een lied over wordt geschreven. ‘1995’ met de woorden ‘Maybe I’m too young to grow old with you’ terwijl de relatie nog aan was, is er een goed voorbeeld van. Mooi detail is dat dit specifieke nummer door Elton john in zijn Spotify lijst is gezet.
Ze grapt over haar zoektocht naar een rijke man, gezien je als muzikant niet echt rijk wordt, als passende introductie op het nummer Goldmine.
Tijdens het stemmen van haar gitaar vraagt Judy Blank aan het publiek of er nog vragen zijn. Een jonge dame geeft aan dat haar moeder graag een lied met haar zou willen zingen. Spontaan wordt ze dan ook uitgenodigd om unplugged het nummer ‘Tangled up in You’ te zingen, wat verrassend goed uitpakt! Verdere samenwerking komt met Gregory Ackerman die samen met Judy Blank en de band zijn eigen nummer ‘Keep Falling’ speelt. Blijkt dat er een keer geoefend is die middag, maar met prima resultaat. Ik voel hier een mooi duet uit komen voor het volgende album!
De avond wordt afgesloten met het vrolijke ‘Mary Jane’, die enige tijd geleden NPO radio 2’s Topsong is geweest.

Na het luisteren van haar album voor het concert werd ik geraakt door de zuiverheid en de kwetsbaarheid van de nummers, door de sobere instrumentale begeleiding en de poëtische teksten. De band geeft de nummers live wat meer body, maar behoud de zuivere kwetsbaarheid waar nodig.
Het publiek wordt voor een paar uur naar de ‘Southern warmth’ van Nashville en New Orleans vervoert, even uit de najaar kou. Ze toert nog even door het land, als je in bent voor een warme gezellig avond gevuld met fijne muziek zou ik je aanraden om naar haar optreden te gaan!

Setlist:
I Got A Man
Angel In Me
Sweet Love
River Takes The Town
Unbroken
Only One
1995
Goldmine
Lay Me Down
Keep Falling (Gregory Ackerman)
Tangled Up in you
Riverbed
Tiger Eye Stone
Who’ve You Been Loving Lately
Mary Jane

FOTOGRAFIE: Andrea Roell

Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg Judy Blank foto Judy Blank - 25/10 - Melkweg

OUR LAST NIGHT - 29/10 - PATRONAATOur Last Night stond vanavond op het podium van de patronaat en dat zag er zo...

ANDRE HAZES JR. - 27/10 - AHOY De Ahoy-concerten van André Hazes zijn een doorslaand succes. De populariteit...