VERSLAG: Roo Panes - 22/03 - Paradiso Noord (Tolhuistuin)

VERSLAG: Karst Jaarsma

Roo Panes

Singer-songwriter Roo Panes speelt folkmuziek in het verlengde van Ben Howard en Bon Iver. Melancholische folk nummers gezongen door een goede zanger. De eerste EP Once komt alweer uit 2012, maar langzaam wordt Roo Panes steeds populairder in ons land. Afgelopen november speelde hij in de kleine zaal van de Tolhuistuin, op vrijdagavond staat hij voor een uitverkochte grote zaal in de Tolhuistuin en in december komt Roo Panes terug voor een optreden in de grote zaal van Paradiso.

De band groeit daarbij met hem mee. In November deed Andrew “Roo” Panes het nog solo. Vanavond staat Andrew met twee man ondersteuning op het podium. De ondersteunende gitarist levert hypnotiserende ritmes in de stijl van The Lumineers. De bassist speelt niet alleen op zijn gitaar, maar zorgt ook voor enkele aanvullende geluidseffecten en speelt kleine sambaballen. Beide heren zingen meerstemmig op de achtergrond. Dat maakt dat de muziek regelmatig doet denken aan Of Monsters And Men.

Origineel is het allemaal niet. Roo Panes speelt de folk-nummers echter wel met een prachtige schoonheid. Neem bijvoorbeeld ‘A Message To Myself’. Panes heeft een zware stem en hiermee komen de beschrijvende teksten goed tot hun recht. De dromerige melodie op de achtergrond maakt dat – met dit nummer als opening – Roo Panes gelijk iedereen zijn aandacht pakt. Hij weet continu de juiste melancholische snaar te raken. Of het nu solo is in een prachtige versie van ‘Little Giant’ of met zacht klinkende sambaballen op de achtergrond tijdens ‘Glory Days’. Dan klinkt zijn stem als een zware bas om later vergelijkbare hoogtes als Marlon Williams te bereiken.

Kalm en charmant staat Andrew “Roo” Panes op het podium. In elk nummer weet Panes met gemak de juiste sfeer te creëren. De nummers volgen de succesformule van The Lumineers, Of Monsters And Men en de vroege Ben Howard. Desondanks klinkt het recept ook bij Roo prachtig. Roo Panes doet het nu nog met zijn drieën, maar een volgende keer met volledige band weet hij deze kwaliteit ongetwijfeld nog verder in te zetten.

LARKIN POE - 23/03 - BITTERZOETLarkin Poe: de twee zussen Rebecca en Megan Lovell uit Atlanta met een...

MIKE SHINODA - 21/03 - AFAS LIVE Spetterende show van Mike en Podiuminfo was erbij voor deze fotoreportage.